Första nya tåget till Roslagsbanan är här
Nu kommer de första helt nya tågen, av typ X15p, till Vallentunadepån. Det är över 30 år sedan nya tåg introducerades på Roslagsbanan. De nya tågen kompletterar den nuvarande vagnparken på 101 vagnar. Från 2022 kommer tågen börja gå i trafik. Resenärerna kommer att få en fräschare, tillgängligare och säkrare miljö när de reser med Roslagsbanan.
SL har beställt 22 helt nya tåg från den Schweiziska tågtillverkaren Stadler. De nya tågen är luftiga och ljusa med både direkt och indirekt belysning. Tågen är särskilt anpassade för svenska vinterförhållanden och är utrustade med luftkonditionering. Till skillnad från idag, där varje tåg består av tre separata vagnar, kommer resenärerna att kunna röra sig genom hela tåget. Dessutom finns 43 eluttag i varje tåg där resenärerna kan ladda sina mobiler.
SL ska testa, utvärdera och kontrollera
Eftersom Roslagsbanan har en unik spårvidd (891 m.m., vilket motsvarar 3 fot enligt gammalt svenskt mått) behöver stora delar av testerna i spår göras på plats i Stockholm. De flesta tester som genomförs nu är för att få fordonet godkänt av Transportstyrelsen samt för att verifiera och validera SL:s krav. Stadler genomför så många tester som möjligt i sin fabrik, innan tågen kommer till Sverige och Stockholm.
Ökad turtäthet där det behövs som mest
De nya tågen kompletterar den nuvarande vagnparken på 101 vagnar. När tågen är levererade kommer de tillsammans med Roslagsbanans nya dubbelspår göra det möjligt att öka turtätheten på de mest trafikerade delarna av banan.
Anpassade för svenska förhållanden
Tillgänglighet: X15p kommer att vara enklare att resa med för de som reser med barnvagn, rullstol eller skrymmande bagage tack vare breda dörrar och det utrymme som finns vid tre av dörrparen per tåg. Samtliga dörrar ligger i nivå med perrongen. Resenärer som har behov av att sitta hittar enkelt tågets priosäten som är markerade med ett gult tyg. Övriga stolar har blått tyg.
Digitalisering: Resenärerna kommer att få trafikinformation på ett helt nytt sätt. Skärmarna på tåget visar rutten samt aktuell information vid varje station tåget anländer till.
Miljö: Tågen har bra isolering och luftkonditionering och har en lång livslängd med en återvinningsgrad på 98 %.
Anpassning: Tågen är särskilt anpassade för svenska vinterförhållanden och har luftkonditionering både i passagerarutrymmet och i förarhytten. Samtliga passagerardörrar har rörliga fotsteg som kan överbrygga gapet till plattformen - det är speciellt viktigt vid perronger i kurva.
Fakta: Varje nytt tågfordon är 2,75 meter brett och 60 meter långt, och motsvarar längden på tre stycken 20 meter vagnar av den gamla modellen x10p. Tågen är byggda för en maxhastighet på 120 kilometer i timmen på banan. Tågen rymmer 300 passagerare med sittplatser för 162.