Gräva och schakta, tillstånd
För att få schakta på Vallentuna kommuns mark behöver du ett så kallat schakttillstånd. Du kan ansöka om schakttillstånd direkt i vår e-tjänst. Ansökan ska i normalfallet ske senast 15 dagar innan planerad start av arbetet.
Kan du av någon anledning inte ansöka via vår e-tjänst är du välkommen att kontakta Vallentunas kontaktcenter och ansöka via en blankett.
Om arbetet som ska utföras sker på eller i anslutning till kommunala gator, vägar och gång- och cykelvägar behöver du även skicka in en Trafikanordningsplan (TA-plan) som visar hur trafikens framkomlighet och trafiksäkerhet ska säkerställas under byggnationerna.
Avgift för schakttillstånd
Från och med den 1 maj 2020 tar kommunen betalt för handläggningen av Ta-planer och schakttillstånd. Kostnaden framgår enligt beslut taget i kommunfullmäktige den 16 december 2019.
Debitering sker mot faktura till angiven fakturaadress som ska framgå i ansökningshandlingen.
Taxor samt gällande regler finns att läsa via länken nedan.