Enkätresultat
För personer med hemtjänst genomförs årligen brukarundersökning "Vad tycker de äldre" som genomförs nationellt under april månad varje år. Enkäten skickas ut till samtliga äldre som har hemtjänstinsatser. Den äldre kan få hjälp av närstående att fylla i svaren. Resultaten av undersökningen publiceras vanligen under oktober månad. Hela undersökningen genomförs så att fullständig anonymitet säkerställs. Undersökningen genomförs i samverkan mellan kommunen och socialstyrelsen.
Resultaten används för jämförelser och som underlag för utveckling och förbättring av omsorgen om de äldre.
Resultat 2022
Vad tycker de äldre om Vallentuna kommuns hemtjänst?
Kommentar på resultatet
Resultatet av undersökningen i Vallentuna kommun visar att 90 procent är nöjda med sin hemtjänst och att ungefär lika många (92 procent) känner förtroende för personalen som arbetar i hemtjänsten. Vidare visar resultatet på hög kundnöjdhet när det gäller personalens bemötande, hur personalen utför sina arbetsuppgifter och att personalen kommer på utsatt tid. Det är glädjande att vi i de flesta delar har en högre kundnöjdhet än rikssnittet.
De förbättringsområden som vårt systematiska kvalitetsarbete kommer att fokusera på är hur kunderna i högre utsträckning ska kunna påverka vilka tider de får hjälp på, att kunderna vet var de ska vända sig med synpunkter och klagomål och att våra beslut är väl anpassat efter våra kunders behov. En positiv utveckling är att svarsfrekvensen ökar jämfört med den senaste enkäten men vi ska arbeta för att öka den ännu mer.
Vi är stolta över de fina resultat som undersökningen visar och det är ett kvitto på det fantastiska arbete våra medarbetare gör varje dag!
David Gyllenstråle, socialchef i Vallentuna kommun
Innehåll i undersökningen
Enkäten innehåller 20- 25 frågeställningar kring bland annat:
- Upplevd hälsa
- Kontakter med kommunen (om beviljad insats motsvarar behovet etc.)
- Hur hjälpen genomförs
- Inflytande
- Bemötande
- Upplevd trygghet
- Tillgänglighet (möjlighet att få kontakt med personal mm)
- Sociala aktiviteter
Hur redovisas resultaten?
Under november månad sammanställs och analyseras resultatet av årets undersökning. Vid denna sammanställning sammanställsresultat för samtliga äldreboenden även privat drivna. Resultatet analyseras huvudsakligen utifrån tre referenspunkter:
- Tidigare års resultat
- Jämförelse av resultat med liknande kommuner
- Jämförelse med snittresultat för Sveriges samtliga kommuner
Analysen ger en bild av den sammantagna utvecklingen i kommunen, men även de olika enheternas inbördes resultatutveckling analyseras. Varje enhet får denna sammanställning för vidare arbete med lokala analyser. Resultaten tillgängliggörs också i KOLADA.
Hur sker förbättringar utifrån enkätresultatet?
Inom varje enhet resulterar analysen i ett antal förbättringsaktiviteter i enhetens verksamhetsplan inför kommande år. Det kan exempelvis handla om förbättringar i måltidsmiljön eller liknande. Denna typ av förbättringsaktiviteter kan också ske förvaltningsövergripande där exempelvis utbildningssatsningar eller liknande kan vara aktuella.