Skolsocionom
En lyckad skolnärvaro minskar risken för psykisk ohälsa, utanförskap och kriminalitet. Därför är det viktigt att tidigt uppmärksamma elever som riskerar hög frånvaro i skolan. I Vallentuna arbetar kommunens två skolsocionomer i en nära samverkan med kommunens kommunala skolor, för att genom ökad närvaro i skolan främja elevens psykiska hälsa och måluppfyllelse.
Arbetsområden
Skolsocionomerna arbetar främst förebyggande i syfte att fler elever ska ha god närvaro i skolan och i förlängningen klara av att uppnå gymnasiebehörighet. Skolorna i kommunen har möjlighet att kontakta skolsocionomerna för råd och stöd gällande både förebyggande arbete samt vid tidiga frånvaromönster hos elev.
Skolsocionomerna riktar sig främst till skolor som har i elever i förskoleklass till och med nionde klass. Arbete sker även tillsammans med gymnasiets IM program då eleverna där ännu inte uppnått gymnasiebehörighet i samtliga ämnen.
Exempel på stödinsatser från skolsocionomer:
- Deltagande på föräldramöten.
- Deltagande på skolans personalmöten.
- Deltagande vid EHT-möten.
- Konsultativ funktion gällande utformning av lokalt närvaroarbete.
- Närvaroprogrammet.
- Råd- och informationssamtal.
- Kartläggande arbete innehållande skolsocialt mående, familjesystem, skolans arbete med närvaron.