Hur går ansökan till?

När du har förstått vad som krävs för att du ska kunna ansöka om ekonomiskt bistånd är nästa steg att göra ansökan. Nedan hittar du information om hur en ansökan praktiskt går till.

Hur ansöker du om försörjningsstöd?

Första gången du vill ansöka om försörjningsstöd ringer du till mottagningen på försörjningsstöd. Du får då tala med en socialsekreterare som gör en första bedömning av din situation och om du har rätt till försörjningsstöd. Om förhandsbedömning visar att du kan har rätt till försörjningsstöd bokas ett besök in efter att din ansökan är gjord. Du kan snabbt göra din ansökan via vår e-tjänst som du hittar längre ner på sidan.

Du ansöker om ekonomiskt bistånd månadsvis, det vill säga en gång per månad.

Hur använder du e-tjänsten?

  • För att ansöka genom vår e-tjänst behöver du ett Mobilt BankID eller annan aktuell e-legitimation. För att skaffa ett Mobilt BankID behöver du först kontakta din bank.
  • Ha dina handlingar för bland annat inkomster och utgifter redo inför din ansökan. Då går det snabbare att skicka in din ansökan.
  • Det går bra att fota dina handlingar som du ska bifoga i din ansökan. För att de ska godkännas behöver fotona vara läsbara.
  • Du kan göra din ansökan via en dator, surfplatta eller mobiltelefon. Det går också bra att använda vår kunddator hos kommunens Kontaktcenter, på Allévägen 1.
  • I e-tjänsten fyller du bland annat i din sysselsättning, eventuella tillgångar, dina inkomster och utgifter.
  • Är du sambo eller gift är ni skyldiga att försörja varandra. Har ingen av er några tillgångar eller någon inkomst ska ni söka ekonomiskt bistånd tillsammans.

Handlingar inför din första ansökan

Nedanstående handlingar behöver du bifoga första gången som du ansöker om ekonomiskt bistånd.

  • Kontosammanställning från din bank/banker
  • Dina kontoutdrag från samtliga bankkonton (3 månader bakåt)
  • Hyresavtal (om du bor i hyreslägenhet) eller köpekontrakt, lånehandlingar och månadsavgift (om du bor i bostadsrätt/fastighet)
  • Inkomstdeklaration
  • Din lönespecifikation (om du lönearbetar/har lönearbetat)
  • Läkarintyg/sjukintyg (om du är sjukskriven)
  • Aktivitetsrapport från Arbetsförmedlingen (om du är arbetssökande)
  • Underlag som styrker aktier eller fonder (om du äger aktier eller fonder)
  • Underlag som styrker tillgång i utlandet (om du har tillgångar i utlandet)
  • Underlag (kvitton/faktura) på de utgifter du ansöker om

Ska du ansöka med en medsökande, behöver ni även bifoga nedanstående handlingar:

  • Kontosammanställning från medsökandes bank/banker
  • Medsökandes kontoutdrag från samtliga bankkonton (3 månader bakåt)
  • Medsökandes hyresavtal (boende i hyreslägenhet) eller köpekontrakt, lånehandlingar och månadsavgift (boende i bostadsrätt/fastighet)
  • Medsökandes inkomstdeklaration
  • Medsökandes lönespecifikation (om medsökande lönearbetar/har lönearbetat)
  • Medsökandes läkarintyg/sjukintyg (om medsökande är sjukskriven)
  • Medsökandes aktivitetsrapport från Arbetsförmedlingen (om medsökande är arbetssökande)
  • Medsökandes underlag som styrker aktier eller fonder (om den medsökande äger aktier eller fonder)
  • Medsökandes underlag som styrker tillgång i utlandet (om medsökande har tillgångar i utlandet)
  • Medsökandes underlag (kvitton/faktura) på de utgifter du ansöker om

De här uppgifterna behöver du även lämna om du ansöker om ekonomiskt bistånd via blankett.

Handlingar inför din återansökan

Har du tidigare ansökt och ska ansöka igen behöver du bifoga nedanstående handlingar:

  • Kontoutdrag (1 månad bakåt)
  • Aktivitetsrapport från Arbetsförmedlingen (om du är arbetssökande)
  • Underlag (kvitton/faktura) på de utgifter du ansöker om

Har du tidigare ansökt tillsammans med en medsökande och ni ska söka igen behöver ni även bifoga nedanstående handlingar:

  • Medsökandes kontoutdrag (1 månad bakåt)
  • Medsökandes aktivitetsrapport från Arbetsförmedlingen (om medsökande är arbetssökande)
  • Medsökandes underlag (kvitton/faktura) på de utgifter du ansöker om

De här uppgifterna behöver du även lämna om du ansöker om ekonomiskt bistånd via blankett.

Lämna in din ansökan

Du kan lämna in din ansökan via vår e-tjänst eller under rubriken Ansök, som du hittar längre ner på den här sidan. Du kan även lämna in ansökan via blankett. Blanketten kan du hämta ut hos kommunens kontaktcenter. 

Om du behöver hjälpa att fylla i din ansökan eller komplettering kan du få hjälp av Kontaktcenter på vardagar mellan kl. 9-16.30.

Telefon till Kontaktcenter: 08-587 850 00
E-post till Kontaktcenter: kommun@vallentuna.se

Kontaktcenters telefontider:

Måndag-fredag 8-18
Lördag-söndag Stängt

Kontaktcenter har lunchstängt måndag-fredag kl. 12-13

Vill du lämna in synpunkter eller klagomål?

Klicka på länken "Lämna din synpunkt" för att anmäla fel, lämna synpunkter och klagomål så bidrar du till Vallentuna kommuns förbättringsarbete. 

Du kan rapportera allt från bemötandet från din handläggare till hur maten smakar på ditt boende. 

Du kan även ladda ner appen för vår felanmälan i App Store eller Google Play om du hellre använder mobilen. Sök på "Vallentuna felanmälan".

Lämna din synpunkt

Gör felanmälan eller lämna synpunkt

Ansökan

Du kan ansöka om ekonomist bistånd digitalt via vår e-tjänst.

Lathund för e-ansökan

Är du osäker på hur du ansöker om ekonomiskt bistånd via vår e-tjänst, kan du ta del av vår lathund. Lathunden finns även i kortfattad version.

 

Instruktionsfilmer om hur du ansöker om ekonomiskt bistånd

För att aktivera filmens undertexter så klickar du på ikonen som ser ut så här Ikon. Du hittar den i det grå fältet längst ner på respektive film.

Någonting gick fel

Ditt meddelande har nu skickats