Start / Näringsliv och arbete / Vallentunas näringslivsstrategi

Vallentunas näringslivsstrategi

Vallentuna kommun arbetar med att ta fram en näringslivsstrategi. Ett led i detta arbete är att ha workshops där kommunens företagare, politiker och tjänstemän är inbjudna.

Under våren kommer tre workshops genomföras:

  1. Den 6 mars tema "Service och bemötande"
  2. Den 31 mars tema "Ett växande näringsliv"
  3. Den 9 juni med tema "Mötesplats och dialog"

På denna sida kommer det löpande att läggas upp information om arbetet med att ta fram näringslivsstrategi.

Vill du delta i arbetet, kontakta kommunens näringslivsstrateg magnus.isberg@vallentuna.se.

Workshop 1 – Service och bemötande 6 mars

Hur definierar du den perfekta servicen, hur vill du bli bemött?

Röda mattan: Kommunen ska ta emot sina företagare på bästa sätt. Det är genom företag arbetstillfällen skapas och välfärd finansieras. Denna attityd ska prägla kommunens bemötande.

Hög tillgänglighet: Utöver god tillgänglighet via mail och telefon kan kommunen erbjuda automatiserad digital hjälp i olika ärenden. Exempel är AI -botar och chattar.

Jämn kunskapsnivå på kommunens handläggare: Den tjänsteman som tar emot ärenden ska vara kompetent inom sitt område. Det ska inte skilja i kvalitén på bemötande och kunskapen beroende på vilken individ som är handläggare. Svar ska även kunna levereras snabbt.

Återkoppling och uppföljning: För att inte känna osäkerhet över om ärendet fortlöper bör ärenden kunna följas. Det är också viktigt att kommunens handlägare följer upp ärenden hos exempelvis
remissinstanser för att ärendet inte ska "bli liggande". Återkoppling bör ske regelbundet, givetvis när något nytt händer i ärendet, men även om det inte gör det bör återkoppling ske för att visa på varför ärendet inte rör sig.

En kontaktperson: Det är önskvärt att ha en kontaktperson som kan svara på alla frågor kring ärendet. 

God platskännedom: Viktigt att tjänstemän i kommunen har god kännedom om hela kommunen.

Rätt dimensionerad näringlivsavdelning: För att kunna utveckla kommunens näringslivsarbete är det viktigt att kommunen har tillräcklig bemanning kring näringslivsutveckling.

Hur upplever du som företagare i Vallentuna kommunens service och bemötande?

Tillsyn: Det finns erfarenhet av att tillsynen varierar beroende på vilken tjänsteman som genomför tillsynen.

Bygga relationer: Utvecklingen av Vallentuna centrum är viktig och kommunen bör stärka relationen med fastighetsägare.

Återkoppling och Uppföljning: Det upplevs som att kommunen brister i uppföljningen ibland.

Kontaktcenter: Kommunens kontaktcenter uppfattas som bra och serviceinriktade.

Förtroendevalda: Kommunens politiker är generellt sett tillgängliga och ger god återkoppling.

Träffar: Tillfällen som frukost – och lunchmöten är uppskattat.

Finns det ett GAP mellan din upplevda service och bemötande gentemot hur du vill bli bemött? Hur kan detta förbättras?

Service: Kommunen kan bli bättre på service. Kommunen bör bli bättre på att efterleva den policy som finns. Det finns mycket konkreta tips i service- och bemötandehandboken.

Uppföljning: Kommunen kan bli bättre på att följa upp i dialogen med företagare. Det framkom att många företag upplevt att de inte vet var deras ärende låg under olika processer.

Kompetens: Oavsett vilken tjänsteman som kontaktas bör kommunen stäva efter att ge samma svar och bemötande. Ett konkret förslag är att arbeta med erfarenhetsöverföring ifrån seniora medarbetare till juniora.

Träffar: Kommunen kan utveckla och erbjuda fler träffar jämför med idag. Exempelvis föreläsningar med olika teman.

Övriga inspel i samtalet

Det kan vara värt att notera att alla företag i en kommun inte har intresse av att ha en kontakt med kommunen då det inte har verksamhet som till exempel involverar kommunens myndighetsansvar.

Kommunen kan bidra till att bygga en stark identitet för företagandet i Vallentuna likt Gnosjöandan. Här lyfts Leksand kommun fram som arrangerar en näringslivsvecka varje år: Leksands näringslivsvecka

Österåker kommun lyfts fram som ett annat gott exempel på hur företag, kommun, invånare och föreningar möte under kanalens dag. Förslag lyfts fram på att arrangera Vallentunasjöns dag.

Näringslivsdagen i Vallentuna arrangeras den 16 oktober: https://vallentuna.info

Ett nytt koncept i Kårsta har lanserats, Sockensnack.

Smaka på Vallentuna arrangeras på Vallentuna golfklubb den 27 april.

Workshop 2 – Ett växande näringsliv 31 mars

Hur kan kommunen vara en möjliggörare för ett växande näringsliv (inom det kommunala ansvaret)

  • Förbered byggbar mark. Genom proaktivt planarbete kan kommunen erbjuda företag att växa och etablera sig i Vallentuna.
  • Kommunen kan erbjuda en dialog med fastighetsägare och invånare för att matcha efterfrågan. På detta sätt kan fastighetsägare få en god bild av vilka verksamheter de bör hyra ut till.
  • Fortsätta att arbeta för att infrastrukturen kan hantera kommande flöden. Ett konkret exempel är utveckling av och runt väg 268.
  • Identifiera och utveckla branschkluster inom kommunen.
  • Att fortsätta arbetet med att underlätta processer inom myndighetsutövningen. Det finns ett bra koncept, företagslots, som kan marknadsföras mer.
  • Mer marknadsföring om vad kommunen kan göra för företagen. Rådgivning inom nystartande av företag, energi -och klimatrådgivning och företagslots. Men även vad andra kan göra. Exempel på detta är tillväxtverket, Vinnova, Upplandsbyggd (Leader) för att nämna ett par exempel.
  • Kommunen kan erbjuda kompetenshöjande temaföreläsningar till företag.

Hur kan kommunen och näringslivet samverka för att säkerställa en god kompetensförsörjning?

  • Marknadsför och profilera kommunen för att få människor vill flytta till Vallentuna. I dessa flyttströmmar medför kompetens.
  • Bra skolor är en viktig faktor för att människor ska vilja flytta till Vallentuna. Kommunens resultat i grundskolorna placerar sig i toppen av Sverige kommuner och elevantalet på Vallentuna gymnasium överstiger nästan vad skolan är dimensionerad för. Viktigt att bibehålla dessa goda resultat och intresse.
  • Bra kollektivtrafik gör kommunen attraktiv att ta sig till för medarbetare som bor utanför Vallentuna kommun.
  • Skapa goda relationer med företagare som kan tillhandahålla praktikplatser för att bidra till kompetensutveckling. Detta ligger i både näringslivets och skolans intresse.
  • Företagare kan inspirera elever genom att besöka skolor och informera och svara på frågor.
  • Vallentuna arbetscoachning har goda kontakter med kommunens näringsliv. De är duktiga på att matcha och stötta både arbetssökande och arbetsgivare i arbetsträning och rekrytering.
  • Statliga aktörer, arbetsförmedlingen: myndighetens bemötande av arbetssökande är en utmaning – skapar inte intresse att ha kontakt med myndigheten som företagare.

Besöksnäring - hur kan kommunen och näringslivet arbeta tillsammans för att utveckla den lokala besöksnäringen.

  • En god dialog med fastighetsägare i Vallentuna centrum för att utveckla erbjudandet av butiker och restauranger.
  • Många besökare kommer till Vallentuna i idrottssammanhang, primärt föräldrar med idrottsutövande barn. Här finns en målgrupp att visa upp vad Vallentuna har att erbjuda.
  • Utveckla kulturhusets evenemangsutbud. Kulturhuset drar många besökare till Vallentuna centrum.
  • Nyttja den rika kulturhistoria Vallentuna har.
  • Arbeta för att större idrottstävlingar arrangeras i Vallentuna.
  • Kommunorientering – "Hitta ut", Musikrundan, Konstrundan. Detta görs i syfte att få invånare att upptäcka hela Vallentuna kommun. Det går att sätta ut QR koder på utvalda platser.
  • Arbeta för att regionen har en god kollektivtrafik i hela Vallentuna för att locka ut besökare på landsbygderna.
  • Dialog med länsstyrelsen kring Örstasstugan; utvecklingen av Angarnssjöängen som besöksmål
  • Samordna ett evenemang i samarbete med näringslivet. Exempelvis bussturer.
  • Roslagsleden, Runriket, långhundraleden – här kan samarbetet utvecklas med fler lokala företag?
  • Kulturförvaltningen skulle kunna anordna evenemang runt om i kommunen exempelvis en musikscen i Lindholmen och Karby – Brottby.

 

Någonting gick fel

Ditt meddelande har nu skickats