Möt Sara, Lovisedalsskolans rektor
– Det bästa med att vara rektor är att se våra elever utvecklas! Det är fantastiskt att få följa dem från förskoleklass hela vägen tills de går ut nian, och se hur de mognar, se allt de lyckas med och se dem bli redo för nästa steg i livet. Det är den resan som gör att man alltid gråter en skvätt när det är skolavslutning.
Möt Sara, rektor på Lovisedalsskolan!
Lovisedalsskolan är en F-9 skola i södra Vallentuna där eleverna möter kunniga och engagerade pedagoger som arbetar tillsammans för att utveckla pedagogiken och skapa en trygg skolmiljö. Här uppmuntras både elever och personal att vara delaktiga i skolans utveckling.
Sara har arbetat som rektor för Lovisedalsskolan sedan 2016 men det var som gymnasielärare hon inledde sin karriär. Efter en tid valde hon att vidareutbilda sig till rektor och har de senaste 16 åren haft ledande roller inom skolan. År 2015 fick Sara jobb som biträdande rektor inom Vallentuna kommun och året efter det tog hon över rollen som rektor för Lovisedalsskolan.
Hur arbetar du för att dina medarbetare ska känna engagemang?
– Min ambition är att alla medarbetare ska känna delaktighet. Jag har ett högt förtroende för vad mina medarbetare gör och kan och jag vill att man ska känna att vi driver den här skolan tillsammans. Jag jobbar för att lyfta medarbetarnas mandat att fatta beslut i olika frågor samtidigt som de alltid ska känna att jag finns där om de behöver stöd.
– Sen är det är viktigt att alla vi som arbetar på skolan är överens om vart vi vill med skolan. Att alla vet vad vi har för mål och delar samma driv om att våra elever ska lyckas. När vi startar läsåret eller jobbar fram hur vi ska utvecklas har vi alltid kommunens gemensamma värderingar samarbete, engagemang och allas lika värde som utgångspunkt.
Vart vill ni med skolan?
– Vi vill att Lovisedalsskolan ska vara en skola för alla elever och att man ska nå så långt som möjligt utifrån sina förutsättningar. Jag tycker verkligen att vi har kommit långt i det här arbetet och att få en elev att nå så långt som möjligt kräver jobb, varje dag, från att den börjar förskoleklass tills att den går ut nian. Det är ett gemensamt arbete där vi alla behöver hjälpas åt.
– Jag är väldigt stolt över att vi här på Lovisedalsskolan både har en hög måluppfyllelse bland våra elever och att vi sedan flera år tillbaka ligger högt över rikssnittet (85% år 2024) för hur stor andel av våra nior som är behöriga för gymnasiet. Men vi behöver ändå fortsätta förbättra vår undervisning, se till att vi använder rätt verktyg vid rätt tillfällen, att vi hittar en bra balans mellan digitalt och analogt och att vi hela tiden jobbar för att förstärka lärandet så mycket det går. En tydlig del i det här arbetet drivs av våra förstelärare i samverkan med mig och skolledningen. Vi prioriterar lärande inom områden som våra pedagoger möter i klassrummen, självklart kopplat till aktuell och relevant forskning.
Vill du berätta lite om vilka fokusområden ni har under läsåret 2024/2025?
– Just nu jobbar vi en hel del med att utveckla ledarskapet i klassrummet. Hur får vi eleverna med oss på ett bra sätt? Hur får vi eleverna att känna engagemang för det vi ska göra? Trygga elever som vet vad vi förväntar oss av dem har bättre förutsättningar att lära och vi jobbar bland annat med att skapa bra likvärdiga strukturer.
– Ett annat spännande område, som är nytt för oss på Lovisedalsskolan, är ökade möjligheter till internationella samarbeten. Vi har precis blivit ackrediterade för något som kallas Erasmus+, vilket bland annat skapar förutsättningar för elevutbyten med skolor i andra länder men även möjlighet för våra lärare att besöka skolor utomlands för kunskapsutbyten och inspiration.