Start / Näringsliv och arbete / Arbeta hos oss / Möt våra medarbetare / Möt Sara, Lovisedalsskolans rektor

Möt Sara, Lovisedalsskolans rektor

Porträtt av Sara– Det bästa med att vara rektor är att se våra elever utvecklas! Det är fantastiskt att få följa dem från förskoleklass hela vägen tills de går ut nian, och se hur de mognar, se allt de lyckas med och se dem bli redo för nästa steg i livet. Det är den resan som gör att man alltid gråter en skvätt när det är skolavslutning.

Möt Sara, rektor på Lovisedalsskolan!

Lovisedalsskolan är en F-9 skola i södra Vallentuna där eleverna möter kunniga och engagerade pedagoger som arbetar tillsammans för att utveckla pedagogiken och skapa en trygg skolmiljö. Här uppmuntras både elever och personal att vara delaktiga i skolans utveckling.

Sara har arbetat som rektor för Lovisedalsskolan sedan 2016 men det var som gymnasielärare hon inledde sin karriär. Efter en tid valde hon att vidareutbilda sig till rektor och har de senaste 16 åren haft ledande roller inom skolan. År 2015 fick Sara jobb som biträdande rektor inom Vallentuna kommun och året efter det tog hon över rollen som rektor för Lovisedalsskolan.

Hur arbetar du för att dina medarbetare ska känna engagemang?

– Min ambition är att alla medarbetare ska känna delaktighet. Jag har ett högt förtroende för vad mina medarbetare gör och kan och jag vill att man ska känna att vi driver den här skolan tillsammans. Jag jobbar för att lyfta medarbetarnas mandat att fatta beslut i olika frågor samtidigt som de alltid ska känna att jag finns där om de behöver stöd.

– Sen är det är viktigt att alla vi som arbetar på skolan är överens om vart vi vill med skolan. Att alla vet vad vi har för mål och delar samma driv om att våra elever ska lyckas. När vi startar läsåret eller jobbar fram hur vi ska utvecklas har vi alltid kommunens gemensamma värderingar samarbete, engagemang och allas lika värde som utgångspunkt.

Vart vill ni med skolan?

– Vi vill att Lovisedalsskolan ska vara en skola för alla elever och att man ska nå så långt som möjligt utifrån sina förutsättningar. Jag tycker verkligen att vi har kommit långt i det här arbetet och att få en elev att nå så långt som möjligt kräver jobb, varje dag, från att den börjar förskoleklass tills att den går ut nian. Det är ett gemensamt arbete där vi alla behöver hjälpas åt.

– Jag är väldigt stolt över att vi här på Lovisedalsskolan både har en hög måluppfyllelse bland våra elever och att vi sedan flera år tillbaka ligger högt över rikssnittet (85% år 2024) för hur stor andel av våra nior som är behöriga för gymnasiet. Men vi behöver ändå fortsätta förbättra vår undervisning, se till att vi använder rätt verktyg vid rätt tillfällen, att vi hittar en bra balans mellan digitalt och analogt och att vi hela tiden jobbar för att förstärka lärandet så mycket det går. En tydlig del i det här arbetet drivs av våra förstelärare i samverkan med mig och skolledningen. Vi prioriterar lärande inom områden som våra pedagoger möter i klassrummen, självklart kopplat till aktuell och relevant forskning.

Vill du berätta lite om vilka fokusområden ni har under läsåret 2024/2025?

– Just nu jobbar vi en hel del med att utveckla ledarskapet i klassrummet. Hur får vi eleverna med oss på ett bra sätt? Hur får vi eleverna att känna engagemang för det vi ska göra? Trygga elever som vet vad vi förväntar oss av dem har bättre förutsättningar att lära och vi jobbar bland annat med att skapa bra likvärdiga strukturer.

– Ett annat spännande område, som är nytt för oss på Lovisedalsskolan, är ökade möjligheter till internationella samarbeten. Vi har precis blivit ackrediterade för något som kallas Erasmus+, vilket bland annat skapar förutsättningar för elevutbyten med skolor i andra länder men även möjlighet för våra lärare att besöka skolor utomlands för kunskapsutbyten och inspiration.

Lär dig mer om Lovisedalsskolans möjligheter till internationella samarbeten på Lovisedalsskolans webbsida. 

Om Lovisedalsskolans internernationella samarbeten

– Ett tredje projekt, som startade redan förra året, fokuserar på läs- och språkutveckling. Vi arbetar bland annat med att integrera läsning i alla ämnen, och utvecklingen inom området leds även här av några av våra förstelärare.

– Vårt fjärde utvecklingsområde handlar om att förstärka lärandet genom digitalisering. Här utforskar vi bland annat hur vi kan skapa fler möjligheter att variera undervisningen och främja elevernas studieteknik med digitala hjälpmedel.

– Vi har sedan tidigare haft mobilfritt i låg- och mellanstadiet på Lovisedalsskolan. Från hösten 2024 har vi bestämt att även högstadiet ska vara fritt från mobiler under skoldagen. I samband med det här beslutet har vi valt att införa något som kallas för trivselledare. Trivselledare är ett koncept som bygger på att elever tillsammans med utvalda pedagoger får i uppdrag att vara med och ta fram och leda olika rastaktiviteter. Vi vill inspirera till mer rörelse och aktivitet under skoldagen och hoppas att initiativet med trivselledare skapar ännu bättre förutsättningar till meningsfulla raster för alla våra elever, inklusive högstadieelever.

Har du några hjärtefrågor eller områden du brinner lite extra för?

– En hjärtefråga hos mig är verkligen att alla elever ska få nå så långt som möjligt utifrån sina förutsättningar. Ett annat område jag tycker är väldigt viktigt och roligt att arbeta med är elevdelaktighet. Tre gånger per läsår bjuder jag in en liten grupp elever från varje årskurs till en kvalitetsdialog. Ett samtal med syfte att få en bild av elevernas upplevelse av det vi gör på skolan. Under samtalen riktar jag in mig på ett av de områden vi arbetat med under läsåret. Jag försöker bland annat förstå om eleverna har märkt vad vi jobbat med, hur de upplevt området och om det finns något de önskar mer eller mindre av kopplat till det.

– Förutom att samtalen bidrar till delaktighet hos eleverna så har resultaten från dialogerna tagits emot väldigt positivt från lärarna, som varit måna om att ta tillvara på resultaten från samtalen.

– Elevdelaktighet behöver inte vara krångligt och svårt. Det viktiga är att man får det att hända och att det sker på ett strukturerat sätt. Jag träffar olika elever som representerar sina klasser och årskurser vid dessa tillfällen. Eleverna vågar verkligen dela med sig av sina tankar om skolan och bidrar på så sätt till vårt systematiska kvalitetsarbete.

Vem trivs att jobba på Lovisedalsskolan?

– Den som vill arbeta i team och som tycker om att utvecklas och testa nya idéer – den trivs att jobba här på Lovisedalsskolan. För att samarbete ska komma naturligt och lätt är det viktigt att det finns tid och möjlighet att träffa sina kollegor. Hos oss har alla pedagoger möte med sitt närmaste team varje vecka. Ett team som består av både lärare, fritidspersonal och antingen speciallärare eller någon ur ledningen. Gemensamma möten gör det både lättare att få stöd och hjälp från varandra men är även viktigt för att alla ska jobba åt samma håll.

– Jag blir väldigt glad när jag hör från både nya och befintliga medarbetare här på Lovisedalsskolan att de känner att de tillhör ett sammanhang där de får vara med och påverka och driva utvecklingen framåt. Här jobbar medarbetare som verkligen bryr sig om eleverna och som alltid sluter upp för elevernas framgångar.

– Det bästa med att jobba här på Lovisedalsskolan är de fantastiska eleverna och medarbetarna, samt det engagemang som genomsyrar hela personalgruppen. Här möts man av glada medarbetare och positiv energi när man kommer till skolan på morgonen. Vi kan stöta på utmaningar men jag känner alltid trygghet i att de kommer lösas tack vare mina medarbetares inställning och deras fokus på lösningar!

Någonting gick fel

Ditt meddelande har nu skickats