Möt Niklas på Rosendalsskolan
Niklas har hittat sitt drömjobb. Han är mellanstadielärare och mentor i årskurs 5 på Rosendalsskolan och känner att han har "förbannat roligt" på jobbet. Att det var just läraryrket han skulle välja, det stod klart för honom redan halvvägs in i gymnasiet.
– Jag har spelat innebandy i hela mitt liv. När jag var runt 15 år började jag som ungdomstränare och kände snabbt att det var väldigt roligt att jobba med barn och unga. Jag tänkte att antingen så försöker jag bli en superbra innebandytränare för att kunna tjäna pengar som tränare. Eller så blir jag lärare och ägnar mig åt att både lära ut kunskap och värderingar som faktiskt är ännu viktigare än innebandy. Det var inget svårt val. Direkt efter gymnasiet började jag på lärarhögskolan och jag har nu jobbat som lärare i snart 14 år, varav de senaste 3,5 åren på Rosendalsskolan.
Vad uppskattar du mest med att jobba på Rosendalsskolan?
– Det är fantastiska barn här på Rosendalsskolan – men fantastiska barn det vet jag att kommer att vara oavsett vilken skola jag jobbar på. Här på Rosendalsskolan har jag också magiska kollegor, både utifrån synsätt, engagemang och kompetens. Vi har högt i tak, bra diskussioner och jag vet att mina kollegor jobbar stenhårt för att det ska bli så bra som möjligt för alla eleverna.
– Sen har ledningen här på Rosendalsskolan en grundfilosofi och riktning som jag tycker är helt rätt. När jag sökte till Rosendalsskolan fick jag göra intervju med Erik och Christina, rektor och biträdande rektor. Jag hade egentligen bestämt mig för att tacka ja till ett annat lärarjobb men efter intervjun så kände jag "med de här två personerna i ledningen så vill jag till Rosendalsskolan". Jag uppskattar att ledningen ger oss en tydlig målbild och att dörrarna alltid står öppna för oss medarbetare. När jag stött på utmaningar har jag alltid fått bra stöd och jag har utvecklats till en mycket bättre lärare sen jag började här.
Vad är det som gör lärarjobbet till ett drömjobb?
– Man har roligt på jobbet! Barn är väldigt spontana och genuina och det är kul att vara lärare. Jag trivs att jobba på mellanstadiet för att jag vill vara mentor och få ha en och samma klass så mycket som möjligt. Jag vill inte bara lära ut ämneskunskap utan även stötta mina elever i det sociala. Att det sociala fungerar och att vi trivs – det är grundförutsättningar för att eleverna ska kunna prestera bra och nå sina mål. Här på Rosendalsskolan är vi tre mentorer per årskurs och tre olika lärare som har klassen i olika ämnen, det ger en extra trygghet att vi tillsammans kan diskutera hur vi bäst stöttar våra elever.
– För mig är det viktigt att hjälpa mina elever att skapa bra vanor och få dem att inse sin potential. Jag jobbar hårt för att försöka omvända de elever som tänker "jag är inte så duktig på det här" eller "jag kan inte" till att istället tänka "jag kan inte det här ÄN". Det finns mycket hårt arbete bakom framgång och talang som man sällan ser i sociala medier och andra berättelser. Jag vill att eleverna ska förstå att bra vanor och kontinuerligt arbete ger resultat. Att de inte kan "ÄN" men att de kan lära sig och att deras kämpande ger resultat. Mattelektioner ska ju till exempel aldrig vara enkla, de ska vara utmanande för att barnen ska lära sig.
– Jag är lärare för att jag tror att jag kan göra skillnad. Jag vill göra skillnad och jag tror och hoppas att jag är kompetent och ambitiös nog att göra skillnad för de barn som råkar ut för mig som lärare.