Start / Näringsliv och arbete / Arbeta hos oss / Möt våra medarbetare / Möt Mattias, Karlslundsskolans rektor

Möt Mattias, Karlslundsskolans rektor

Porträtt av Mattias, Karlslundsskolans rektor– Jag blev rektor för att få vara med och utveckla pedagogiken inom skolan. Som rektor har jag stort inflytande och ansvar och det är jag noga med att vårda. Min kompass är alltid vad som är det bästa för varje enskild elev och jag viker mig aldrig för våra elevers rätt.

Möt Mattias, rektor på Karlslundsskolan i centrala Vallentuna!

Karlslundsskolan är en skola som har mod att gå före vad det gäller pedagogiska tankar och tillgängligt lärande för alla. Här går cirka 550 elever i årskurs F-9 och som elev kan man bland annat välja skolans unika musikinriktning. Här finns även lång erfarenhet av internationaliseringsarbete och samarbeten med andra skolor i Europa.

– På Karlslundskolan har vi stort fokus på samarbete och utveckling med målet att pedagogiken ska bryta gamla ramar och skapa nya mönster. Det är frispråkigt och kreativt hos oss.

Mattias började sin karriär som biträdande rektor inom Vallentuna kommun höstterminen 2015. Två år senare tog han över rollen som rektor på Hjälmstaskolan, som numera heter Karlslundsskolan. Under några av dessa år var han även rektor för Karlbergsskolan och verksamhetschef för flera av kommunens särskilda undervisningsgrupper.

Under sin egen skoltid hade Mattias inga tankar på att återvända till skolans värld. Några år efter gymnasiet, och efter en längre tids resande, stod Mattias utan jobb och valde då att söka en tjänst som elevassistent. Han fick jobbet och föll pladask för skolverksamheten. Han uppskattade allt från skolvärldens oförutsägbarhet och lösningsfokus, till det faktum att man får befinna sig bland nästa generation unga människor och vara ett stöd för dem i sin utveckling. Mattias tyckte redan då att det var en ynnest att få vara med och lära ut ny kunskap, men även att få vara ett stöd i olika värdegrundsfrågor – att hjälpa eleverna att våga utmana sig och bli de bästa versionerna av sig själva. Mattias driv och intresse för utveckling gjorde att han gärna startade projekt och drog igång förbättringsinitiativ.

Efter att ha vikarierat och arbetat deltid som lärare bestämde sig Mattias för att utbilda sig till lärare i matematik, NO och teknik. Några år senare tog han steget vidare och utbildade sig till rektor. Nu närmar han sig sitt tioårsjubileum inom Vallentuna kommun.

– Förutom våra fantastiska elever och lärare är en av de saker jag uppskattar med att vara rektor här i Vallentuna samarbetet med kollegorna i rektorsgruppen, som består av kommunens tio rektorer. Det råder en fin dynamik i gruppen, med god stämning och ett starkt samarbete. Vi respekterar varandras olika skolors styrkor och utmaningar, och vi stöttar gärna varandra för att nå framgång över skolgränserna.

Mattias, du är en uppskattad ledare med högt engagemang bland dina medarbetare. Hur arbetar du för att skapa just medarbetarengagemang?

– Alla är olika, låt det vara så. Tillsammans bidrar våra olika förmågor, kvaliteter och kunskaper till en helhet. Allt behöver göras men alla behöver inte göra allt. Det är utforskande och tillåtande. Har man tankar och idéer ska de prövas i praktiken.

– Jag har höga förväntningar på att mina medarbetare gör ett bra jobb. Att göra ett bra jobb betyder inte att man inte får misslyckas eller göra fel – det gör vi alla, och det måste självklart vara okej. Det jag förväntar mig av mina medarbetare är att de är på den plats där de vill vara och att de gör sitt allra bästa för våra elever.

– Här på Karlslundsskolan trivs medarbetare som är utvecklingsdrivna, engagerade och målmedvetna – här trivs pionjärer! De får gärna ställa höga krav på mig som chef, så länge det leder till utveckling.

Finns det några områden du brinner särskilt för i ditt arbete?

– Utveckling och förändring! En organisation är sällan perfekt, men det är genom ärlighet, transparens och mod att ifrågasätta som den kan utvecklas. Jag ogillar när man bara ser en del av verkligheten och tror att det speglar helheten. Det är lätt att fokusera på de positiva delarna och missa det som verkligen behöver förbättras. Om man är ödmjuk inför verkligheten går det alltid hitta sätt att utveckla den.

– Jag gillar verkligen Karlslundsskolan och det som jag och mina medarbetare har byggt upp tillsammans. Jag tycker att vi har lyckats skapa en organisation som inte bara löser akuta problem, utan som arbetar långsiktigt med utforskande skolutveckling för elevernas bästa.

Någonting gick fel

Ditt meddelande har nu skickats