Möt Kjell på Transportservice
– Här på Transportservice har vi en trevlig gemenskap och vi får köra väldigt härliga kunder. När jag åker hem efter en arbetsdag känner jag ofta: "Å vilken rolig dag!" Jag uppskattar att jag har ett jobb där jag får känna att jag hjälper andra, det är viktigt för mig!
Möt Kjell på vår transportserviceavdelning!
Kjell började arbeta på Transportservice i samband med att avdelningen skulle starta upp vid årsskiftet 2023/2024. Tidigare samma år hade Kjell gjort verklighet av en gammal dröm. Han hade tagit taxikörkort och börjat arbeta för ett taxiföretag. Han uppskattade att jobbet var både socialt och trevligt. När Kjell fick höra att Vallentuna kommun skulle starta upp en egen avdelning för transportservice, då var han snabb med att söka.
– I samband med att jag fick jobb som fordonsförare på Vallentuna kommun fick jag frågan om jag ville vara med i planeringen inför att den nya avdelningen skulle startas upp och det ville jag såklart gärna. Innan jag tog taxikörkort arbetade jag i över 30 år inom telecombranschen, främst inom sälj och marknad och jag är nationalekonom i botten. Att vi fordonsförare har olika bakgrund, kompetenser och intressen med oss in i jobbet som vi får möjlighet att bidra med känns jättekul.
– Som ny, fast anställd, fordonsförare får man gå kurs i halkkörning, HLR och säker last på Gillingebanan inför att man ska börja jobba. Under det kurstillfället träffade jag för första gången ungefär hälften av mina nya kollegor. Då tänkte jag: "Det här är också människor som är lite som jag. De är utåtriktade, positiva och vill göra någonting bra." Det första intrycket bestod, och jag uppskattar verkligen mina kollegor och det fina samarbetet vi har här på Transportservice.
Hur kan en arbetsdag se ut?
– Jag kör en minibuss och har vanligtvis två turer på förmiddagen, mellan kl. 6-10. Sen två turer på eftermiddagen från kl. 13 och jag kör i regel samma kunder varje dag. Inför varje arbetsdag får jag ett körschema med en cirkatid för när jag ska hämta varje kund. Utifrån körschemat planerar jag själv i vilken ordning jag hämtar kunderna. Även om jag gjort en planering måste jag vara öppen för att den kan ändras om det händer något oväntat. Det kanske är en kollega som hamnar i kö och behöver hjälp, en kund som behöver mer tid eller något annat som gör att schemat behöver justeras.
– Mellan kl. 10-13 har vi inget fast körschema utan då hjälps vi åt med lite blandade typer av transporter och sköter om våra bilar. Det finns ju många verksamheter inom kommunen vi kan hjälpa. Vår Träffpunkt i Vallentuna ville ta med sina kunder till Snapptunafältet en dag – då kunde jag köra dem dit till exempel. Sen har vi kollegor som ansvarar för att köra böcker mellan biblioteken i kommunen, ta hand om internpost och mycket mer.
– Vi försöker att vara väldigt informativa på vår avdelning och alltid höra av oss om vi blir sena eller om det sker några ändringar i vem som ska göra en viss körning, för att våra kunder ska känna sig trygga. Sen har vi ett nära samarbete inom gruppen och lär oss mycket av varandra. Vi tipsar gärna varandra om vad som kan vara bra att tänka på vid olika körningar och hur vi bäst bemöter våra olika kunder. Det kan vara allt från vilken plats i minibussen en viss kund vill ha, till hur man bäst får in en rullstol i specialfordonet.
Vad uppskattar du mest med ditt jobb?
– Jag har aldrig haft så bra relationer och fina kollegor som här. Vi har en gemytlig och rolig jargong som jag verkligen uppskattar. Sen handlar det mycket om ledningen också. Närvarande chefer är viktigt för mig och det har vi här. Vår avdelningschef Åsa och samordnare Lasse har högt i tak och lyssnar verkligen på oss medarbetare. Vi kör många olika målgrupper, men framförallt personer med funktionsvariationer och äldre. Det händer inte ofta, men vi kan såklart även mötas av tuffa saker under våra körningar och då har vi ett bra stöd i Åsa och Lasse.
– Sen är jag glad att vi medarbetare får vara med att påverka hur vi arbetar. Att jag blev inbjuden till att vara med i arbetet med att bygga upp enheten inför start, till exempel, det uppskattade jag verkligen. Sen är jag glad och stolt över hur vi sköter vårt arbete tillsammans. Det är ordning och reda och finns viktiga kontrollfunktioner, som att man inte kan kvittera ut nyckel till sin bil om man inte blåst i alkotestet, exempelvis.
– Det bästa av allt är ändå våra kunder. Vi arbetar verkligen med kunden i fokus och ser alltid till våra kunders bästa. Jag hamnade i bilkö en gång och märkte hur barnet jag skjutsade började bli ledset i baksätet. Jag frågade försiktigt varför hen var ledsen och fick höra att barnet var rädd att den skulle bli sen till skolan, för de skulle åka till badhuset just den dagen. Då lugnade jag barnet med att säga: "Jag skjutsar dig direkt till badhuset, så du inte missar något." Att vi har det utrymmet till flexibilitet och anpassning gör att vi verkligen kan skapa trygghet och ge våra kunder en riktigt bra service. I den här situationen kontaktade jag dels barnets skola för att informera om att hen skulle möta klassen direkt vid badhuset. Jag kontaktade även kollegorna på transportservice för att få hjälp med mitt körschema så min omväg inte skulle bli på bekostnad av de andra kunderna. Att vi kan samarbeta på det här sättet och verkligen har det bästa för kunden för våra ögon, det känns ju superbra!
– Som fordonsförare gäller det att vara lyhörd och bry sig om kunderna man kör, men även vara noga med att respektera deras integritet. Jag brukar alltid fråga mina kunder om de haft en bra dag i skolan eller på jobbet. Några vill gärna prata och berätta, andra föredrar att sitta tysta och så måste det såklart få vara. Men när någon vill öppna upp och dela med sig, både av bra men kanske även av jobbiga känslor, så är det viktigt att alltid finnas där och lyssna och stötta. Vi får ofta väldigt fin uppskattning av våra kunder och jag känner verkligen att det jag gör genom mitt jobb här på transportservice gör skillnad.