Möt Julia på Sörgårdens servicebostad
Hon tänkte att hon skulle jobba en sommar på Sörgårdens servicebostad i Vallentuna. Men Julia trivdes alldeles för bra, så när sommaren var slut valde hon att stanna och hon är nu inne på sitt sjätte år på Sörgården.
– Jag började på Sörgården ungefär ett år efter min examen från vård och omsorgsgymnasiet i Sollentuna. Jag hade tidigare praktiserat och jobbat på några andra LSS-verksamheter där jag inte trivdes, och trodde egentligen att det var inom ambulansen jag ville jobba. Men efter att ha varit ute och rest i Asien kom jag hem och behövde hitta ett jobb. Då började jag på Sörgården och det är jag verkligen tacksam för. Här har vi helt fantastiska kunder och fantastiska medarbetare som verkligen brinner för sitt jobb. Jag hade hittat ett serviceboende som fick mig att älska att arbeta inom LSS. Nu har jag även valt att vidareutbilda inom området, till stödpedagog, för att jag äntligen hittat rätt!
Hur kan en arbetsdag på Sörgårdens servicebostad se ut?
– På Sörgårdens servicebostad bor personer som har olika intellektuella funktionsnedsättningar och som medarbetare är mitt främsta uppdrag att stötta och motivera våra kunder i vardagen. I det här jobbet är verkligen ingen dag är den andra lik, men jag kan gå igenom ett exempel på hur en arbetsdag kan se ut. Jag börjar vanligtvis vid halv 11 eller vid 15. Då träffar jag dem eller den som arbetat passet innan för en överrapportering. Sen går jag igenom mejl och journaler i vårt dokumentationssystem Treserva. Inom Vallentuna kommuns LSS-verksamheter använder vi oss av en välfärdsteknologi som heter Boet, vars syfte är att underlätta vardagen, både för våra kunder och oss medarbetare. Varje arbetsdag väljer jag en färg i vårt system, för att veta vilka stöd jag ska utföra under dagen.
– Häromdagen var jag hos en kund där vi först bakade äppelkaka. Sen skulle jag stötta kunden i att städa sin lägenhet, men det slutade med att vi rensade lådor, lyssnade på musik och dansade. Förutom att stötta kunderna i olika vardagssysslor följer vi med kunderna på olika typer av aktiviteter och stöttar dem i planering och struktur i vardagen. Efter kundbesöken brukar vi medarbetare äta middag och spela spel tillsammans med våra kunder i vår gemensamhetslokal. När kunderna går hem för kvällen fortsätter jag ofta med dokumentation och annat pappersarbete som att gå igenom kundenkäter, riskanalyser och likande. Sedan fixar jag med tvätt, städar och gör fint i vår gemensamhetslokal inför att kunderna ska komma nästa dag, innan jag går och lägger mig. Börjar jag vid 15 går jag vanligtvis hem vid 11 på morgonen dagen efter då jag arbetat jour.
Vad är det bästa med ditt jobb?
– Det bästa med att jobba inom LSS är att få vara en del av människors utveckling och framgång. Att få se kunder lyckas, oavsett om det handlar om att klara av en ny uppgift eller våga något de tidigare varit osäkra på, är verkligen det som ger mig energi. Jag känner också en oerhört stor tacksamhet och stolthet över det förtroende jag får, både från kunder och deras närstående, och att veta att det arbete jag gör faktiskt gör skillnad i deras liv. Att kunder väljer att dela med sig av sina största hemligheter och mest personliga saker är något som jag inte tar lätt på. Jag känner en extrem stolthet över att jag kunnat få möjlighet att bygga upp sådana relationer med dem. Detta har gjort att jag kan prata med de flesta kunder om allt, och då menar jag allt!
– Sörgården servicebostäder är inte bara ett jobb för mig. Jag talar nog för flera av mina kollegor när jag säger att det är som vårt andra hem. Vi medarbetare finns här, alla dagar på året och under alla dygnets timmar. Det finns ett otroligt stort engagemang hos mina kollegor. Jag har aldrig arbetat i en så fantastisk personalgrupp som den jag tillhör här på Sörgården.
– En annan fantastisk del av jobbet är den glädje och energi som kunderna sprider. Det är mycket skratt i vardagen, det händer till och med att vi gråter av allt skratt, och vi har så högt i tak. Även om jag själv skulle ha en dålig dag, så blir den alltid så mycket bättre när jag träffar kunderna och mina kollegor. Att höra någon säga att det märks att jag älskar mitt jobb är en jättefin komplimang som motiverar mig ännu mer.
– Allt detta sammantaget gör att jag känner mig stolt och glad över att få jobba inom LSS, och speciellt Sörgårdens servicebostad.