Start / Näringsliv och arbete / Arbeta hos oss / Möt våra medarbetare / Möt Johanna, rektor för centrala förskoleområdet i Vallentuna

Möt Johanna, rektor för centrala förskoleområdet i Vallentuna

Porträtt av JohannaÅret var 2017. Johanna hade arbetat som förskollärare i nästan 20 år och såg att Vallentuna kommun sökte förskolechefer. Tidigare hade Vallentunas förskolor varit organiserade tillsammans med kommunens skolor, men nu hade man valt att skapa renodlade förskoleområden. Johanna, som länge velat axla en ledarroll, sökte och fick en av tjänsterna som förskolechef för ett av det nya förskoleområdena.

– Under mina år som förskollärare var jag både avdelningsansvarig och tog ansvar för uppgifter som att hålla i personalmöten, reflektionsmöten och att förbereda planeringsdagar men jag hade aldrig tidigare varit chef när jag började här i Vallentuna kommun. Däremot hade jag lång erfarenhet av arbete inom förskolan. Det blev min styrka och det hjälpte mig att skapa förtroende hos mina medarbetare i min nya roll.

Nu har det gått lite mer än sju år sedan Johanna började arbeta som rektor här i Vallentuna kommun och hon är idag en uppskattad ledare, bland annat för sin förmåga att utmana och få sina medarbetare att utvecklas och växa. Sedan ungefär ett år tillbaka är hon ansvarig för det centrala förskoleområdet som består av de fem förskolorna Granåsa, Haga, Ormsta, Språkförskolan och Katthults förskola.

– Min ambition är, och har alltid varit, att vara en bra ledare som medarbetare vill följa. Vill jag att det ska ske en utveckling måste jag få med mig mina medarbetare!

Hur arbetar du för att dina medarbetare ska känna engagemang?

– För mig är det viktigt att mina medarbetare förstår varför vi arbetar med ett visst område eller gör en uppgift/aktivitet och att det finns en tydlighet i pedagogernas uppdrag. Sen är mitt egna engagemang och nyfikenhet en viktig grund. Jag vill gärna lära mig så mycket som möjligt inom området förskola så jag läser mycket och försöker återföra saker jag lär mig till mina pedagoger.

– Jag vill arbeta med medvetna pedagoger. En medveten pedagog vet varför den gör på ett visst sätt och hur den kan främja lärande och utveckling i olika typer av situationer. Om pedagogen till exempel sitter tillsammans med ett barn som bygger sandkakor i sandlådan kan den tänka: "Nu har jag ett jättebra tillfälle att arbeta med matematiska begrepp". Medan barnet bygger så kan man tillsammans prata om olika begrepp exempelvis stor - liten och tung - lätt. Vid kreativa aktiviteter, som när ett barn målar, kan pedagogen ställa frågor som kopplar till barnets kunskap om ämnet, exempelvis om trädet de ritat. Genom att arbeta på ett medvetet sätt blir arbetet än mer meningsfullt och roligt. Med medvetna pedagoger inom förskolan kan vi nå hur långt som helst!

– Det är viktigt för mig att vi har en röd tråd i vårt arbete och inte ändrar för ändrandets skull eller hoppar till nya projekt. Har vi påbörjat ett projekt eller testar ett nytt arbetssätt så vill jag att vi fullföljer arbetet och utvärderar resultatet innan vi ändrar om igen. Håll i och håll ut brukar jag säga till mina medarbetare.

Har du några särskilda hjärtefrågor eller områden du brinner extra mycket för i ditt arbete?

– Systematiskt kvalitetsarbete! Att vi följer upp och utvärderar kvaliteten i våra förskolor är jätteviktigt, vilket skapar engagemang och gör arbetet roligt! Det är så fantastiskt när man arbetat med ett område under en tid och börjar märka att det sker förändring. Vi behöver veta att vi prioriterar rätt saker för att barnen ska få möjlighet att utvecklas och får en rolig och lärorik utbildning.

– I vårt systematiska kvalitetsarbete sätter vi mål med syfte att utveckla och förbättra vår verksamhet och vår undervisning. Inom de förskolor jag ansvarar för har vi valt att ta fram och fokusera på ett antal färdigheter som vi tänker att barn har nytta av genom hela livet, och vad vi som pedagoger kan göra för att stärka dessa förmågor hos barnen. Vi har valt att koppla en färdighet till varje läroplansområde och låtit pedagogerna skriva kriterier som hjälper oss att utvärdera när vi är på rätt väg. Det är viktigt att poängtera att det här inte handlar om att utvärdera barnen och deras utveckling, det här handlar om att utvärdera vår undervisning. Det vi följer upp i vårt systematiska kvalitetsarbete är alltså de färdigheter vi identifierat som viktiga och hur väl vi pedagoger arbetar med att främja de här färdigheterna hos barnen.

– Ett område i läroplanen handlar om självständighet. Här jobbar vi med att stötta barnen i att klara av olika saker i vardagen på egen hand men även att stärka barnens självkänsla och självförtroende. Till det här området har vi kopplat färdigheten att tro på sig själv. Hur kan vi arbeta för att våra barn ska tro på sig själva, våga stå för sin åsikt och våga säga nej? Jo, vi behöver ge barnen många tillfällen att träna på de här sakerna. Vill vi att barnen ska lära sig att stå för sin åsikt behöver de få möjlighet att prova det, inte en eller två gånger, utan vid många upprepade tillfällen.

– Ett område i läroplanen som är väldigt viktigt är språk och kommunikation, där har vi valt färdigheten att kunna återberätta och sätta ord på sina tankar och det du vill förmedla. I både arbetsliv och privatliv har du stor nytta av att kunna kommunicera, kunna göra dig förstådd och ha ett rikt ordförråd så du kan förklara dig. Socialt samspel är ett annat område i läroplanen. Det är viktigt att kunna sysselsätta sig själv men också fungera i grupp, fungera tillsammans med olika barn och inte bara fungera bra med en bästa kompis. Du väljer inte alla människor du ska samarbeta med i livet och samarbete är något vi tränar på redan i förskolan.

– Min andra hjärtefråga är undervisning! Förskolan är första steget i utbildningsresan, vi har en läroplan och vi tar vårt uppdrag på största allvar. Inom förskolan handlar mycket om att få in kunskap i leken och det finns en tydlig tanke med det vi väljer att göra under en dag.

– Under min tid som rektor har några av våra förskolor här i Vallentuna haft förmånen att arbeta med ett projekt kring flerstämmig undervisning i förskolan. Det har varit ett fantastiskt stöd och inspiration i hur man kan arbeta med undervisningen inom förskolan i praktiken. Flerstämmig undervisning är ett forsknings- och utvecklingsprogram (FoU) som vi genomfört tillsammans med Malmö universitet och iFous. Flerstämmig undervisning handlar om olika undervisningsteorier som vi arbetar med inom förskolan. Med hjälp av de här teorierna kan vi få stöd i olika metoder man kan använda för att undervisa i ett visst ämne.

– Systematiskt kvalitetsarbete och undervisning är två jätteviktiga frågor som tillsammans driver förskolan framåt.

Du är chef för ett förskoleområde med fem förskolor. Hur jobbar du för att främja samarbete och kunskapsdelning mellan förskolorna?

– Jag vill att de fem förskolor som jag leder ska komma vidare i sitt arbete och utveckling tillsammans. Jag försöker att skapa tillfällen där man som medarbetare får möjlighet att dela erfarenhet och lära av varandra, både över roller-, avdelningar-, och förskolegränser. Jag har till exempel valt att våra personalmöten ska vara gemensamma för alla förskolor. Det är ett bra tillfälle att träffas, dela kunskap och dra nytta av varandras kompetenser. Sen har alla avdelningsansvariga i centrala förskoleområdet en gemensam planeringsdag och vi har digitala barnskötarmöten där barnskötare från alla förskolor deltar. För mig är ett bra möte ett möte där det ställs frågor som gör att man börja fundera. Jag tycker om att ställa frågor som ibland kan upplevas lite kluriga, i synnerhet frågan varför, och jag peppar mina medarbetare att komma ihåg att ställa varför-frågor även till varandra.

– Oavsett vilken av förskolorna inom Vallentuna kommun som ett barn går på så ska förskolan vara likvärdig, barnet ska få samma möjlighet till att utvecklas och ha roligt.

Vem trivs att jobba inom det centrala förskoleområdet?

– Hos oss trivs medvetna, engagerade pedagoger som tycker om sitt jobb och som vill vara med och bidra till att våra förskolor utvecklas. Det är viktigt att man som pedagog har ett driv framåt och inte förväntar sig att man ska få allt serverat, samtidigt behöver man verkligen inte göra allt och kunna allt. Här jobbar vi tillsammans i team med det gemensamma målet att barnen ska få en fantastisk dag hos oss!

Någonting gick fel

Ditt meddelande har nu skickats