Möt Jessica och Dominika på Karby förskola
Från 1 augusti 2024 har Brottby förskola och Karby förskola gått samman och går nu under namnet Karby förskola. Jessica och Dominika har båda arbetat på Brottby förskola men tillhör nu i och med sammanslagningen Karby förskola.
– Det finns många saker jag uppskattar med jobbet på förskolan. Jag tycker om samarbetet med mina kollegor men framförallt alla fina barn jag får träffa! Det är så roligt att få följa barnen och se skillnaden från det lilla barnet som börjar hos oss till det stora som ska börja i skolan. /Dominika
Jessica och Dominika arbetar båda som förskollärare på Karby förskola (tidigare Brottby förskola) som tillhör Karby rektorsområde. Här har de ett nära samarbete med kollegorna och barnens bästa står alltid i centrum. Det finns en stor öppenhet och flexibilitet och man ser alla barn som sitt gemensamma ansvar, oavsett vilken barngrupp de tillhör.
– Jag har ibland tänkt "vad skulle jag göra om jag inte skulle jobba med barn?" Jag har ingen aning! Jag tänker att vara förskollärare och jobba med barn är bland det viktigaste vi kan göra och det är helt enkelt därför man ska göra det. Att få vara med barnen är det bästa med mitt jobb och jag blir alltid lika glad när jag ser dem utvecklas och lyckas. /Jessica
Vägen till förskolläraryrket
Jessica har arbetat som förskollärare sedan 1996. Hon växte upp med en mamma som var dagmamma och tyckte mycket om att vara med dagbarnen. Jessica funderade på att söka barnskötarlinjen men valde ekonomiprogrammet på gymnasiet, följt av studier i datavetenskap men kände till slut "det här är inte jag, det är inte det här jag ska göra." Då sökte hon istället och kom in på förskollärarprogrammet på universitetet. I snart 30 år har Jessica arbetat som förskollärare och sedan sju år tillbaka jobbar hon på Karby förskola (dåvarande Brottby förskola).
Dominika blev klar förskollärare i januari 2020 och har arbetat på Karby förskola (dåvarande Brottby förskola) sedan dess. Hennes plan var först att utbilda sig till barnskötare men hon fick avslag när hon sökte eftersom hon hade en högre utbildning från Polen, en utbildning hon precis hunnit avsluta innan hon flyttade till Sverige. Samtidigt som Dominika läste svenska började hon jobba som timvikarie inom en förskola i Täby.
Dominika: Jag tyckte att det var jätteroligt att jag kunde jobba som vikarie och att det var väldigt spännande att få jobba med små barn. Efter mitt femte avslag från yrkeshögskolan sökte jag istället och kom in på förskollärarprogrammet på Stockholms universitet.
Valet att jobba inom Karby rektorsområde
Dominika: Jag fortsatte att arbeta som timvikarie medan jag pluggade på universitetet och fick upp ögonen för Karby förskola (då Brottby förskola) genom att jag fick göra VFU här (verksamhetsförlagd utbildning). Jag hade en väldigt bra handledare och trivdes med kollegorna så jag gick över till att jobba som timvikarie här på Karby förskola istället. När jag pluggat klart fanns det en tjänst som väntade på mig här. Det som fick mig att tacka ja till jobbet inom Karby rektorsområde var framförallt de andra pedagogerna som jobbade här och att det var en trevlig arbetsplats – det är superviktigt. Även när jag "bara" var vikarie så kunde de fråga mig vad jag kände och tyckte om olika saker. Jag var inte bara här för att täcka ett hål utan man såg mig som en medarbetare i gruppen. På Karby förskola (då Brottby förskola) kände jag mig alltid välkommen, jag kunde prata med alla och det var mycket skratt. Jag kände mig sedd och uppskattad av både medarbetare och ledning.
Jessica: Det jag uppskattar med att vara förskollärare på just Karby förskola (då Brottby förskola) är mina kollegor och vårt samarbete. Det känns lättsamt att gå till jobbet. Vi är många som vill åt samma håll, helhetsmässigt delar vi samma barnsyn och vi har hittat en bra struktur för hur vi arbetar. Vi är väldigt öppna med att hjälpa varandra och se till alla barns bästa och inte bara det bästa för vår egen avdelning. Visst kan vi ha diskussioner och tycka olika ibland men det landar oftast i bra lösningar eller att vi testar och utvärderar. Bra kollegor och samarbete är såklart viktigt men det jag uppskattar mest med mitt jobb är verkligen att få vara med barnen. Barnen är alltid min högsta prioritet och varför jag är här.
Det bästa med att jobba som förskollärare
Jessica: Här på förskolan händer det saker som påminner mig om hur mycket jag gillar att vara förskollärare hela tiden. Vi har nyligen jobbat med pärlplattor och räkning och låtit barnen träna på att pärla efter en bild framför sig. Första gången var det inte alla barn som förstod hur man skulle göra. Nästa gång vi gick igenom samma sak började några fler barn förstå och nästa gång ytterligare några. Det här arbetet har verkligen gett ringar på vattnet och nu vill barnen pärla hur mycket som helst vilket har varit så kul att se. Vi vuxna kan ibland vara snabba med att gå vidare och tro att vi måste hitta på nya saker hela tiden, men det här blev verkligen en påminnelse om hur viktigt det kan vara att repetera saker många gånger med barnen. Jag tycker verkligen om att se barnen lyckas och att få känna att jag stöttat dem i sitt lärande och sin utveckling. Bara en sån sak som att lära sig att klättra i träd. Hur kommer man upp, hur vågar man? Jag brukar säga "jag kommer inte lyfta upp dig men jag finns här bakom för att stötta dig".
Dominika: Jag tycker att det är så spännande och roligt att få följa processen, från att barnen är små och börjar här hos oss tills de är stora och ska börja skolan. Jag är så tacksam för alla fina barn jag får träffa genom mitt jobb på förskolan!
Karby rektorsområde bestod fram till 1 augusti 2024 av Karbyskolan, Karby förskola och Brottby förskola. Till höstterminen har Brottby förskola gått samman med Karby förskola och de både förskolorna går nu gemensamt under namnet Karby förskola. Både Jessica och Dominika har arbetat på vad som tidigare var Brottby förskola men som nu bytt namn till Karby förskola.