Möt Fredrik, mentor och lärare i åk. 6 på Hagaskolan
För sex år sedan lämnade Fredrik konsultjobbet bakom sig för att utbilda sig till lärare. Idag är han klar med studierna och jobbar som mentor och lärare i årskurs 6 på Hagaskolan.
–Det är väldigt roligt att få jobba med elevernas kunskapsutveckling och veta att det du gör som lärare verkligen gör skillnad.
Berätta om din roll och ditt uppdrag.
– Jag har jobbat på Hagaskolan sedan skolan öppnade, hösten 2019. Då jobbade jag som vikarie samtidigt som jag studerade. Nu är jag inne på mitt andra läsår som legitimerad lärare och har en fast tjänst som mentor och lärare i svenska och matte i årskurs 6.
– På Hagaskolan har man valt att ha ett system med mentorer som bara jobbar i årskurs 6. Jag får alltså vara mentor och undervisa nya sexor varje. Syftet är bland annat att förbereda eleverna för årskurs 7 på ett bra sätt. För mig skapar det kontinuitet i arbetet och jag och de andra två mentorerna som jobbar i årskurs 6 känner varandra väl.
Vad fick dig att utbilda dig till lärare?
– Jag började studera till lärare 2018. Då hade jag funderat på att utbilda mig till lärare ganska länge. Innan studierna jobbade jag som konsult och är jag är ekonom från början. Jag kände att jag ville göra något nytt och ville gärna tillbaka till universitetsvärlden så jag valde att studera till grundlärare i åk. 4–6, i matte, svenska, engelska och SO på Stockholms universitet. Genom tidigare studier är jag även behörig i franska i åk. 7–9 samt företagsekonomi.
Vad är det bästa med att vara lärare?
– Det bästa med läraryrket generellt är att det verkligen känns meningsfullt. Det är både en rolig och spännande uppgift att få utveckla elevernas kunskaper och lärande men även den sociala biten - att hjälpa dem utvecklas som människor och att göra dem redo för vuxenlivet.
– Det bästa med att jobba som lärare på just Hagaskolan är att vi har en kompetent och bra ledning, nya fräscha lokaler, fina kollegor och ett bra samarbete inom åk. 6–9.
– Som lärare har du frihet att styra din egen vardag och hur du vill bygga upp din undervisning. Vi samarbetar självklart mycket vi mentorer och inom arbetslaget, men det finns samtidigt en stor frihet som jag tycker är mycket värd.