Möt Jona på Rosendalsskolans fritids
Jona är 20 år och har redan lång erfarenhet av arbete med barn och unga. Under många år har hon varit fotbollstränare och under gymnasiet fick hon även möjlighet att prova på arbetet som like-instruktör och lära ut fotboll till eleverna på Rosendalsskolan. Elever som hon idag har förmånen att få jobba med som avdelningsansvarig på fritids på Rosendalsskolan Norra. Samma skola där hon själv en gång var elev.
– Om man brinner för barn, utveckling och att inspirera är det här verkligen ett jobb man ska söka sig till. Det är varierande arbetsuppgifter. Du sitter inte still framför en dator, här får du leka, spela spel, rita och ha kul med barnen. Jag älskar det!
Berätta lite mer om dig och din roll.
– Jag är avdelningsansvarig på fritids här på Rosendalsskolan Norra. På vårt fritids går barn från årskurs 4 och uppåt och just nu har vi 75 barn som är inskrivna. Under skoldagen är jag en extra resurs i en klass och från kl. 14 är det fritidsverksamhet som gäller. Fritids har en egen läroplan och utifrån den har vi skapat ett årshjul med olika teman. Vi jobbar med olika mål under olika delar av året. November och december har vi pyssel och kreativt skapande som tema och då anpassar vi vår planering efter det.
– Det är alltid kul här på fritids men på loven är det verkligen extra roligt. Då får vi planera för heldagar tillsammans med barnen. Under höstlovet var vi exempelvis på Skansen en dag, vi gjorde utflykt till Vallentunasjön, ordnade korvgrillning, skattjakt och en pingisturnering tillsammans med fritids på Rosendalsskolan södra.
Vad uppskattar du mest med ditt arbete på fritids?
– Barnen! Varje dag är givande när man jobbar med barn. Antingen har jag lärt mig något nytt eller så kan jag tänka tillbaka på något roligt som hänt eller som sagts under dagen. Barnen har sådan fantasi och är så härligt fantastiska allihopa!
– Det bästa med att jobba just här på Rosendalsskolan är, utom barnen, kollegorna och våra chefer. Cheferna lyssnar och vill väl. Man kan alltid gå till dem och lita på att det blir skillnad. Det bästa med kollegorna är att det finns ett tydligt VI här på Rosendalsskolan. Det finns en jättefin gemenskap mellan oss alla. Det finns alltid någon att prata med om man behöver stöd eller bara en kram.
– Jag uppskattar att alla dagar är olika och att jag får mycket erfarenhet genom det här jobbet. Det finns självklart dagar som är mer utmanande. Ett exempel kan vara om en eller flera elever haft en dålig dag i skolan eller på rasterna. Med tanke på att vi hänger med barnen så mycket så lär vi verkligen känna dem och blir duktiga på att läsa av om någon är arg eller mår dåligt. Då försöker vi självklart hjälpas åt att vara lite extra uppmärksamma på hur vi bäst stöttar barnet och skapar bra förutsättningar för resten av dagen.
Hur ser du på framtiden?
– Jag älskar att se barn utvecklas och lära sig saker. Om man kommer lite trött eller på dåligt humör en morgon och får ett glatt "Hej Jona" från barnen så blir man alldeles varm. Vad jag än kommer göra i framtiden så kommer det handla om barn eller människor, så mycket vet jag. Nu närmast väntar en utbildning till barnskötare, som jag kommer att få genomföra under arbetstid här på Rosendalsskolan.