Möt Christer – biträdande rektor på Rosendalsskolan södra

Porträtt av Christer– Jag började som fritidspedagog på Rosendalsskolan när den fortfarande hette Ekebyskolan. Efter en tid på fritids fick jag en arbetslagschefsroll och sen har mitt ansvar växt till att jag idag har personalansvar för 26 fantastiska medarbetare inom vår fritidsverksamhet. Jag har arbetat inom Vallentuna kommun i snart 20 år och har aldrig haft långtråkigt! Mitt jobb här på Rosendalsskolan har alltid känts meningsfullt och roligt och jag trivs väldigt bra.

Christer är biträdande rektor på Rosendalsskolan södra, huvudansvarig för fritidsverksamheten och ansvarig för personalen på fritids i årskurs F-3.

När Christer gick ut gymnasiet hade han ingen aning om vad han ville jobba med. Han fick möjlighet att göra praktik på fritids och kände direkt att han trivdes och kände sig behövd och han valde sen att utbilda sig till fritidspedagog.

– Fokuset och riktningen för fritidsverksamheten har ändrats mycket över åren. Idag har fritidsverksamheten ett eget avsnitt i läroplanen och större vikt läggs på utbildning och undervisning. Fritidsyrket är fortfarande friare än arbetet inom skolan där det finns en tydlig timplan. På fritids har vi olika områden vi arbetar med och vi tränar eleverna i olika förmågor men det finns fortfarande en frihet i att kunna forma fritidsuppdraget på ett sätt som passar elevernas behov och intressen.

Vad är det bästa med den roll du har idag?

– Jag har haft någon form av chefsroll i cirka 10 år nu. Jag hade nog inte varit där jag är idag om jag inte haft stöttande chefer som sett mig och trott på mig. Jag har aldrig själv uttryckt att jag varit intresserad av ledarskap, det förtroendet har jag mina chefer att tacka för. Jag kan ibland sakna att få jobba med barnen mer än att bara hoppa in då och då. Samtidigt uppskattar jag mina arbetsuppgifter som biträdande rektor.

– Som chef har jag mycket påverkan på olika beslut och det jag gör varje dag berör både personal, våra elever och deras familjer. Har jag inte sett till att någon finns på plats och öppnar klockan 6.00 så är det flera led som påverkas. Mitt jobb känns väldigt meningsfullt och det uppskattar jag. Genom fritidsverksamheten är vi med och bidrar både till elevernas utveckling och framtida möjligheter samtidigt som vi är en viktig del i att samhället ska kunna rulla på. Under coronapandemin lyckades vi hålla fritids öppet varje dag. Trots hög personalfrånvaro så löste vi situationen och behövde aldrig stänga. Det känner jag mig riktigt stolt över.

Berätta lite mer om ditt team och hur du jobbar för att dina medarbetare ska trivas.

– Jag tycker verkligen att det är jätteroligt att få jobba med andra som tycker samma sak som jag – att fritids är viktigt och roligt! Fokus för mig är att se till att mina medarbetare vet vad de ska göra, att de har koll på sitt uppdrag och att de får rätt förutsättningar att kunna genomföra sina arbetsuppgifter.

– När det gäller personalgruppen och hur den är sammansatt så försöker jag se till att det finns en mix av medarbetare som har olika förmågor och som kan bidra till att våra elever utvecklas och får en bra vistelsetid från morgon till kväll. Jag vill gärna arbeta med ett team där det finns någon pedagog som är bra på estetiska ämnen, någon som tycker det är kul att skapa, någon som är duktig på idrott, friluftsliv, där någon pedagog har musikalisk kompetens och så vidare.

– I mitt team har jag både unga som kommer direkt från gymnasiet, som bidrar jättemycket med sin energi och engagemang. Sen har jag äldre, erfarna och trygga pedagoger. Att personalgruppen på fritids består av olika människor med olika förmågor, utbildningsnivåer och intressen som tillsammans bildar en helhet gör att det blir väldigt bra. Våra elever trivs och vi får positiv återkoppling från föräldrarna. Personalen här är ett otroligt bra gäng och det är genom ett samarbete där alla bidrar som vi kan erbjuda en verksamhet med hög kvalitet här på Rosendalsskolan, både under skoldagen och fritidstid.

Någonting gick fel

Ditt meddelande har nu skickats