Möt Annelie, förskollärare på Haga förskola
– Jag vill att förskolan ska vara den roligaste tiden i livet för barnen. Här ska barnen få lyckas och utvecklas utifrån sina egna förutsättningar och från den person de är.
Annelie har jobbat på Haga förskola i Vallentuna sedan den öppnade 2019 och har över 16 års erfarenhet som förskollärare. Hon ansvarar just nu för en grupp med 1-2-åringar och påminns varje morgon när hon möter barnen om varför hon trivs så bra som förskollärare.
– Det är så himla häftiga saker som händer varje dag här på förskolan. Att jag får vara med när en annan människa gör upptäckter för första gången i livet, det är lite magiskt
Vad är det bästa med att arbeta som förskollärare?
– Jag brinner för att göra skillnad. Det kanske kan låta klyschigt men jag tycker verkligen att det inte finns något roligare än att vara med om just den utveckling som vi får vara med om i förskolan. Det händer så mycket i ett barns liv under de allra första åren. Sen finns det en flexibilitet i det här yrket som jag gillar. Vi har såklart tydliga regler och rutiner men vi behöver även ha en stor portion mänsklighet. Jag kan ha planerat en viss typ av undervisning, men märker jag att barnen inte är mottagliga behöver jag snabbt kunna ställa om. Det är viktigt att alltid se varje barn och lyssna in deras intressen och behov.
Berätta lite om hur ni jobbar på Haga förskola och din avdelning
– Jag arbetar på avdelningen Nyckelpigan. Här går förskolans yngsta barn. Det har varit viktigt för mig att få arbeta med KASAM – känslan av sammanhang. Utanför Nyckelpigans avdelning finns en tavla för varje läsår där varje barn som gått på Nyckelpigan har fått sätta sina handavtryck. Meningen med tavlorna är att stärka känslan av att Nyckelpigan inte bara är något man passerar utan det är här man växer in i ett socialt sammanhang.
– Vi arbetar oerhört mycket med värdegrundsfrågor och hur vi vill ha det här på förskolan utifrån barnens egna tankar. Jag vill att barnen ska känna att "här är mitt ställe". Vi har barnmöten för att diskutera dessa – och ja, våra barn är 1-2 år men vi ser till att alla tankar bjuds in. De som inte har talet ännu lyssnar vi in och tolkar.
– När det kommer yngre barn, så uppmuntrar jag de äldre nyckelpigorna, eller äldre barn som nu börjat på en annan avdelning, att hjälpa till och ta hand om de yngre. Exempelvis kan det äldre barnet få hjälpa det yngre in i leken, hålla i handen eller hjälpa till när den ska sätta på sig skorna. Jag uppmuntrar på så sätt barnet att visa och träna på sina fina, empatiska sidor.
Vad uppskattar du mest med att vara förskollärare på just Haga förskola?
– Vi är ett sammansvetsat arbetslag där vi hjälps åt och stöttar varandra. Det finns ett tydligt VI här.
–Sen uppskattar jag att vi har en otroligt driven rektor. Hon ger mig inte bara verktyg att sköta mitt arbete utan jag blir även utmanad. Jag har vuxit enormt i min yrkesroll tack vare henne. År 2018 reviderades förskolans läroplan och i den betonades förskolans pedagogiska uppdrag och förskollärarnas roll som ansvariga för undervisningen än mer. Bland annat har jag fått äran att ingå i en 3,5 år lång forskningsstudie gjord av Malmö universitet. Den hette Fundif och står för flerstämmig undervisning i förskolan. Via forskningsstudien fick vi diskutera och pröva olika undervisningsupplägg och det har bidragit till att jag planerar och har undervisning på ett annat sätt idag än innan studien. Här på Haga förskola finns en tyngd i förskolläraruppdraget och goda förutsättningar för oss medarbetare att fortsätta att utvecklas och förbättra vårt arbete.
– Jag brukar tänka att jag vill vara en pedagog som barnen minns men det är inte alltid det lättaste när barnen är 1-2 år. Ett kvitto på att jag har gjort skillnad genom mitt arbete kan jag få när jag möter barn och föräldrar som gått ut förskolan. I höstas mötte jag till exempel en pappa som berättade om ett projekt vi haft under tiden hans äldsta dotter gått på förskolan och hur det påverkat hans dotter. Vid sådana tillfällen påminns jag om hur mycket jag uppskattar mitt jobb som förskollärare.