Möt Maria, Olympiaskolans rektor
– Olympiaskolans värdegrund utgår ifrån kommunens värdegrund med ledorden engagemang, allas lika värde och samarbete. För oss är det viktigt att ge våra elever likvärdiga förutsättningar i sitt lärande och se både elever och medarbetare utifrån ledorden allas lika värde. För att uppnå detta behöver vi ha ett gott samarbete både inom arbetslagen men också mellan olika funktioner och roller både i och utanför skolan. Genom ett stort engagemang hos alla når vi tillsammans längre.
Möt Maria, rektor på Olympiaskolan!
Maria började inom Vallentuna kommun redan 1995 som lärare för de yngre åren i grundskolan. Så småningom blev hon chef inom kommunens särskilda undervisningsgrupper och arbetade även som avdelningschef på Barn- och ungdomsförvaltningen. Maria uttrycker att hon aktivt valt att arbeta kvar i kommunen då hon fått möjlighet till egen utveckling och erbjudits spännande uppdrag genom åren. I mars 2021 tog hon över rollen som rektor på den anpassade grundskolan Olympiaskolan.
– Jag har alltid känt ett stort engagemang för att varje elev ska få rätt till utbildning och få utvecklas så långt som möjligt utifrån sina unika förutsättningar. På Olympiaskolan upplever jag att jag delar elevsyn med mina medarbetare vilket betyder mycket för mig. Jag ser goda relationer som centralt i mitt arbete som rektor; relationer till våra elever och deras vårdnadshavare och medarbetare på skolan men också med andra aktörer (exempelvis socialtjänsten, habiliteringen och barnpsykiatrin) som är viktiga i våra elevers vardag.
På Olympiaskolan arbetar både lärare, speciallärare, förskollärare, stödpedagoger, socialpedagog och barnskötare och alla 35 medarbetare är involverade i utbildningsuppdraget.
– I läroplanen för den anpassade grundskolan har man de senaste åren ökat fokuset på lärande snarare än omsorg. En av de frågor vi just nu arbetar med här på Olympiaskolan är hur vi tillsammans kan öka den gemensamma kunskapen om vårt uppdrag kopplat till undervisning och lärande. Genom att till exempel tydligare involvera våra barnskötare och stödpedagoger i utbildningsuppdraget får de en aktiv roll även i undervisningssammanhang och vi blir fler som kan hjälpas åt att se och uppmärksamma elevernas utveckling.
Hur arbetar du för att dina medarbetare ska känna engagemang och trivas på jobbet?
– För mig är det viktigt att skapa delaktighet hos all personal, att var och en känner sig viktig i sin roll och har kunskap om vårt uppdrag. Med en tydlig ansvarsfördelning och mandat att bidra till utveckling upplever jag att medarbetarna känner ett ökat engagemang för verksamheten. Vi har under de senaste åren skapat en gemensam grund med tydlig struktur och ramar att ha som utgångspunkt, vilket skapar utrymme för var och en att både hitta sin plats och utvecklas i sin yrkesroll.
– Ett exempel på hur jag arbetar för att skapa delaktighet och ökat inflytande är att jag valt att ha en utvecklingsgrupp på skolan som består av förestelärare, speciallärare och vår verksamhetssamordnare. Vi träffas med jämna mellanrum för att lyfta och diskutera olika idéer och förbättringsområden. Medarbetarna i utvecklingsgruppen är också viktiga kulturbärare och inspiratörer. Vi arbetar även med något som kallas förbättringsagenter här på Olympiaskolan. Det är medarbetare som får i uppdrag att vara med och driva förändring inom ett visst område.
– Det är viktigt för mig att vara transparent och autentisk i mitt ledarskap och att skapa en kultur som bidrar till goda och professionella relationer. Tillsammans med mina medarbetare vill jag ha fokus på att utveckla verksamheten med elevernas bästa i centrum.
Vad är viktiga frågor när ni ska anställa nya medarbetare till Olympiaskolan?
– På Olympiaskolan har vi en låg personalomsättning men vi har växt och tagit emot fler elever under de senaste åren. Jag har därför anställt flera olika kompetenser och en central fråga har varit om vi delar samma elevsyn. Vi ser alla våra elever som kompetenta och att de här på Olympiaskolan ska få möjlighet att utmanas och utvecklas. Det är vi som behöver anpassa vår skolverksamhet efter barnen och inte tvärtom.
– Som medarbetare behöver man vilja bidra i vårt uppdrag att arbeta med lärande och undervisning. Jag vill att vi alla ska se varandra som medspelare. När vi jobbar nära varandra både når vi längre men vi har även roligare tillsammans. Vi är alla anställda för våra elevers bästa. Oavsett titel har vi samma gemensamma mål.
Finns det några projekt ni genomfört under din tid som rektor som du känner dig särskilt stolt över?
– Jag känner mig stolt över hur vi skapat en lärmiljö där rörelse är ett viktigt och naturligt inslag under skoldagen. Vi ser att elever som rör på sig har lättare att koncentrera sig på lektionerna. För några år sedan valde vi därför att genomföra ett projekt tillsammans med Riksidrottsförbundet som hette: "Rörelsesatsning i skolan". Projektet hjälpte oss att ytterligare få syn på vikten av rörelse i vardagen och vilken effekt det har både på elevernas mående och lärande.
– I samarbete med organisationen Reacta som finansieras med bidrag från allmänna arvsfonden genomför vi just nu ett projekt som kallas för "Hälsoråd". Syftet med projektet är att arbeta med elevinflytande och elevernas mående (psykiskt, fysiskt och socialt). Med stöd av utvalda pedagoger får våra elever starta upp något som kallas för just "Hälsoråd". Genom hälsoråden får eleverna både möjlighet att leda och ta ansvar för aktiviteter kopplat till hälsa. Vi har än så länge två hälsoråd på plats på skolan där man valt att fokusera på rastaktiviteter.
– Just nu är vi i startgroparna med projektet Digi-parks. Genom projektet utforskar vi tillsammans med projektledare Ahmed Al-Breihi och lärare/programmerare Jesper hur vi genom digital teknik kan skapa mervärde på olika fysiska platser på skolan, med syfte att främja rörelse och öka förutsättningarna för alla elever att delta på sina villkor. Ahmed har tidigare arbetat med utformandet av Snapptunafältet och Riskful Play i kommunen. Det ska bli spännande att följa vilket värde vi kan skapa för våra elever med teknikens möjligheter!