Möt Elisabeth på Kårsta skola
Som sexåring gjorde Elisabeth egna matteböcker till andra barn. Idag är hon förstelärare på Kårsta skola och undervisar i matte, naturkunskap, biologi, kemi och teknik. I 23 år har Elisabeth jobbat som lärare, varav de fyra senaste på Kårsta skola. Under sina år som lärare har hon, utöver undervisning, både föreläst om pedagogik, drivit arbetslag, vikarierat som rektor och vunnit Ingvar Lindqvistpriset i matematik.
– Jag drivs av att få vara med och utveckla Kårsta skola på bästa möjliga sätt. Här på Kårsta skola finns de rätta förutsättningarna. Det finns ett driv och engagemang hos personalen. Här VILL man lite längre. Man vill förbättra och jobba med utveckling! Det kommer hela tiden ny forskning, världen förändras och vi behöver fundera över hur vi bäst rustar våra barn för framtiden. Då kan man inte luta sig tillbaka och vara nöjd, då måste man fortsätta att utvecklas.
Berätta om din roll och ditt uppdrag
– Jag jobbar just nu i en 4–5:a där jag undervisar i matte, no-ämnena och teknik. Jag får även träffa årskurs 1–2 en gång i veckan för matte. Utöver min tid i klass har jag i uppdrag att som förstelärare driva utvecklingen på enheten ihop med rektor och resten av en utvecklingsgrupp som vi har på skolan. Under året har ett av mina uppdrag varit att starta ett trygghetsteam. Sen stöttar jag rektorn i det systematiska kvalitetsarbetet och är engagerad i elevhälsoarbetet. Utöver mitt uppdrag som lärare är jag även aktiv i fackförbundet Sveriges lärare.
– Från vårterminen 2024 kommer jag att ha ett utökat skolledaruppdrag på Kårsta skola.
Vad är det bästa med att jobba på just Kårsta skola?
– Jag sökte mig till Kårsta skola för jag hade hört gott om skolan. Kårsta är en liten skola. År 2023/2024 går det 75 barn här i årskurs F-5 (annars F-6). Skolan ligger i ett mindre samhälle och det är en lugn miljö och bra personal.
– Jag tänker på Vallentunas tre värderingar: Samarbete, engagemang och allas lika värde. Engagemanget finns verkligen hos personalen här. När det finns då kan man samarbeta, driva utveckling tillsammans och se till alla barns lika värde. Vi försöker alltid att, utifrån våra förutsättningar, göra det bästa för alla barn som går här.
– På Kårsta skola har man både möjlighet att utvecklas själv och tillsammans med andra. Här är jag omgiven av människor som genuint bryr sig, både som kollegor och som medmänniskor.