Resultat servicemätning 2022
Vallentuna kommun deltog under 2022 i SKRs servicemätning. En nulägesmätning som visar hur invånare upplever kommunens bemötande, tydlighet och enkelhet via telefon och e-post.
Mätningen sker via enkäter som skickas ut som sms eller som e-post till invånare som har varit i kontakt med kommunen. Mätperioden pågick under två månader.
I tidigare servicemätningar har det enbart varit servicen från Kontaktcenter som bedömts. I år har enkäten skickats till alla som kommit i kontakt med någon i kommunen via 08-587 850 00 eller kommun@vallentuna.se oavsett om ärendet stannat i Kontaktcenter eller besvarats av en medarbetare på någon av våra förvaltningar.
2022 års mätningen bestod av fyra nyckeltal:
- Bemötande via telefoni
- Enkelhet telefoni per kommun
- Tydlighet e-post
- Enkelhet samt tydlighet via e-post
Vallentuna kvalar in på plats 7 av 10 när SKR listar de 10 deltagande kommuner med högst totalindex för nyckeltalen "Tydlighet e-post" och "Enkelhet samt tydlighet via e-post".
I 2022 års mätning deltog cirka 70 kommuner. När SKR listat kommunerna med bäst resultat har de bara tagit med kommuner som kom upp i 100 eller fler enkätsvar för respektive kanal (telefon och e-post).
Resultatet från servicemätningen kommer hjälpa oss i vårt kommungemensamma arbete med att ständigt höja oss vad det gäller service och bemötande till våra invånare.