Start / Kommun och politik / Kommunfakta / Ekonomi och budget / Fakturor och autogiro

Fakturor och autogiro

Betala med e-faktura

Du vet väl om att du har möjlighet att få e-faktura från Vallentuna kommun, och få en smidig betalningslösning samtidigt som du värnar om miljön?

Betala med autogiro

Om du använder autogiro slipper du knappa in långa sifferkombinationer i din dator, fylla i eller posta räkningar och stå i långsamma köer för att betala. Du behöver heller inte oroa dig för att glömma en förfallodag eller tappa bort en räkning.

Frågor och svar om e-faktura

Så fungerar e-faktura för privatpersoner

E-faktura innebär att vi skickar fakturan elektroniskt till din Internetbank. E-fakturan innehåller samma uppgifter som dina tidigare fakturor, och den kommer med samma tidsintervall. Du kan välja att godkänna betalningen direkt eller titta på fakturaspecifikationen innan du godkänner fakturan.

Hur gör jag för att få e-faktura som privatperson?

Anmälan om e-faktura görs direkt i din Internetbank. Observera att det inte går att anmäla via Vallentuna kommun. Får du flera fakturor från Vallentuna kommun, till exempel barnomsorg och hyra kommer båda fakturorna att skickas till dig som e-faktura efter din anmälan. Det finns dock vissa undantag där e-fakturor inte kan tillämpas.

Vad händer om jag missar att betala?

Skulle du missa att betala din e-faktura kommer en påminnelse att skickas till dig med vanlig post.

Så fungerar e-fakturan för företagskunder

E-faktura innebär att vi skickar fakturan elektroniskt till din VAN operatör. E-fakturan innehåller samma uppgifter som dina tidigare fakturor, och den kommer med samma tidsintervall.

Hur gör jag för att få e-faktura för företag?

Anmälan om e-faktura görs via din VAN operatör, alternativt att du mejlar in dina uppgifter till Vallentuna kommun med information om att du fortsättningsvis vill få e-fakturor. Vallentuna kommun skickar sina fakturor i formatet Peppol Bis Billing 3. Får du flera fakturor från Vallentuna kommun kommer alla fakturorna att skickas till dig som e-faktura efter din anmälan.

Följande information behöver vi av dig som företagskund:

Organisationsnummer

VAN-operatör

GLN nummer alternativt PEPPOL-ID

Vad händer om jag missar att betala?

Skulle du missa att betala din e-faktura kommer en påminnelse att skickas till dig med vanlig post.

Frågor och svar om autogiro

Hur gör jag för att anmäla autogiro?

Du kan anmäla autogiro på olika sätt

  1. Ladda ner blanketten för medgivande av autogiro, fyll i uppgifterna och skicka till Vallentuna kommun. 
  2. Anmäl via din internetbank.
  3. Om du har e-legitimation, kan du anmäla autogiro via Bankgirocentralens webbplats. Webbformulär för att anmäla autogiro

Är det säkert att fylla i mina personuppgifter på Internet?

Även om upplevelsen kanske är att du befinner dig på vår hemsida så hamnar du, när du klickar på autogiroanmälan, på en webbplats hos Bankgirocentralen. Fönstret som öppnas är en insynsskyddad webbplats (med SSL-kryptering) och är därför helt säker för dig att använda. Tjänsten som tillhandahålls av Bankgirocentralen ligger i linje med deras strikta säkerhetspolicy. Du kan med andra ord fylla i dina uppgifter i lugn och ro utan att riskera att någon får tag i ex ditt kontonummer och personnummer. När du är klar med ditt medgivande hanteras dina uppgifter av Bankgirocentralen, som sedan vidareförmedlar dina uppgifter till Vallentuna kommun. All information hanteras i enlighet med banksekretessen och Personuppgiftslagen.

Hur får jag koll över mina autogiromedgivanden?

Via din internetbank har du full kontroll över dina autogiromedgivanden. Här kan du enkelt anmäla nya uppdrag, avsluta eller ändra medgivanden/betalningsuppdrag.

Hur vet jag vilket belopp som kommer att dras och när?

Vi kommer att avisera om vilket belopp som kommer dras samt vilken dag som pengarna dras från kontot. Aviseringen kommer att se ut som en vanlig betalningsavi, men med skillnaden att det på avin står texten "Makulerat".
Ingen extra avgift tas ut för att betala med autogiro.

När ska jag sluta betala manuellt?

Sluta betala dina räkningar manuellt när du får avier från oss med texten "Makulerat"

Vilket konto kan jag använda för autogirodragningar?

De flesta konton fungerar för autogiro. När du fyller i medgivandeformuläret kan du klicka på mer information kring just din banks olika regler för konton, om du kan ha delat konto med annan person, hur du fyller i kontonummer samt vilka typer av konton som godkänns. Applikationen och informationen kommer från Bankgirocentralen med är modifierad för att passa Vallentuna kommun.

Hur gör jag för att byta kontonummer?

För att byta kontonummer hör du av dig till din bank så hjälper de dig att byta konto på ett smidigt sätt. Du behöver inte ta kontakt med oss för att byta konto, autogirodragningarna kommer att fungera som tidigare, men från ditt nya konto.

Hur gör jag om jag vill betala fler fakturor från Vallentuna kommun med autogiro?

Får du fler fakturor från Vallentuna kommun så måste du ange vilket kundnummer/ fakturor/tjänst som du vill ha autogiro på, det behövs dock bara fylla i ett medgivande.

Vad händer om jag inte har tillräckligt med pengar på förfallodagen?

Finns inte täckning på kontot på förfallodagen så görs ett nytt försök nästa bankdag. Finns det inte tillräckligt med pengar vid andra försöket heller kommer en betalningspåminnelse att skickas ut med posten. Denna får du betala in manuellt.

Hur avslutar jag mitt medgivande?

Ditt autogiromedgivande avslutar du enkelt genom att antingen säga upp det hos Vallentuna kommun via telefon, brev eller mejl, hos ditt lokala bankkontor eller via din Internetbank.

Någonting gick fel

Ditt meddelande har nu skickats