Hur gör jag för att anmäla autogiro?
Tänk på att autogiromedgivande endast kan göras efter att en första faktura erhållits. För att göra anmälan behöver du vara fakturamottagare och ha ditt kundnummer, det hittar du på din senaste faktura. För GOD MAN bifogas registerutdrag från överförmyndarnämnden, där kundens uppgifter samt god mans uppgifter framgår.
Du kan anmäla autogiro på olika sätt, välj ett av dem.
Autogiro för kunder till Vallentuna kommun
- Anmäl autogiro via din internetbank.
- Om du har e-legitimation, kan du anmäla autogiro via Bankgirocentralens webbplats.
- , skriv ut och fyll i uppgifterna och skicka till Vallentuna kommun eller lämna den till oss på Kontaktcenter på Gymnasievägen 4 C.
Autogiro för kunder till Össebyhus
- Anmäl autogiro via din internetbank.
- Om du har e-legitimation kan du anmäla autogiro via Bankgirocentralens webbplats: Webbformulär för att anmäla autogiro
- Ladda ner blanketten för medgivande av autogiro, skriv ut och fyll i uppgifterna och skicka till Vallentuna kommun eller lämna den till oss på Kontaktcenter på Gymnasievägen 4 C.
Är det säkert att fylla i mina personuppgifter på Internet?
Även om upplevelsen kanske är att du befinner dig på vår hemsida så hamnar du, när du klickar på autogiroanmälan, på en webbplats hos Bankgirocentralen. Fönstret som öppnas är en insynsskyddad webbplats (med SSL-kryptering) och är därför helt säker för dig att använda. Tjänsten som tillhandahålls av Bankgirocentralen ligger i linje med deras strikta säkerhetspolicy. Du kan med andra ord fylla i dina uppgifter i lugn och ro utan att riskera att någon får tag i ex ditt kontonummer och personnummer. När du är klar med ditt medgivande hanteras dina uppgifter av Bankgirocentralen, som sedan vidareförmedlar dina uppgifter till Vallentuna kommun. All information hanteras i enlighet med banksekretessen och dataskyddsförordningen (EU) 2016/679 (GDPR).
Hur får jag koll över mina autogiromedgivanden?
Via din internetbank har du full kontroll över dina autogiromedgivanden. Här kan du enkelt anmäla nya uppdrag, avsluta eller ändra medgivanden/betalningsuppdrag.
Hur vet jag vilket belopp som kommer att dras och när?
När ditt autogiro är registrerat skickar vi ett bekräftelsebrev till dig där vi berättar från vilken månad autogiro börjar gälla.
Vi fortsätter att skicka ut en faktura till dig där det framgår vilket belopp som kommer att dras samt vilket datum som pengarna dras från kontot. På fakturan kommer det stå Autogirofaktura och på betalningsavin står texten "Makuleras". Ingen extra avgift tas ut för att betala med autogiro.
När ska jag sluta betala manuellt?
Sluta betala dina räkningar manuellt när du får faktura från oss med texten Autogirofaktura.
Vilket konto kan jag använda för autogirodragningar?
De flesta konton fungerar för autogiro. När du fyller i medgivandeformuläret kan du klicka på mer information kring just din banks olika regler för konton, om du kan ha delat konto med annan person, hur du fyller i kontonummer samt vilka typer av konton som godkänns. Applikationen och informationen kommer från Bankgirocentralen men är modifierad för att passa Vallentuna kommun.
Hur gör jag för att byta kontonummer?
För att byta kontonummer hör du av dig till din bank så hjälper de dig att byta konto på ett smidigt sätt. Du behöver inte ta kontakt med oss för att byta konto, autogirodragningarna kommer att fungera som tidigare, men från ditt nya konto.
Hur gör jag om jag vill betala fler fakturor från Vallentuna kommun med autogiro?
Får du fler fakturor från Vallentuna kommun så måste du ange vilka kundnummer som du vill ha autogiro på, du behöver dock bara fylla i ett medgivande.
Vad händer om jag inte har tillräckligt med pengar på förfallodagen?
Finns inte täckning på kontot på förfallodagen så görs ett nytt försök nästa bankdag. Finns det inte tillräckligt med pengar vid andra försöket heller kommer en betalningspåminnelse att skickas ut med posten. Denna får du betala in manuellt.
Hur avslutar jag mitt medgivande?
Ditt autogiromedgivande avslutar du enkelt genom att antingen säga upp det hos Vallentuna kommun via telefon, brev eller mejl, hos ditt lokala bankkontor eller via din Internetbank.