Hur gör jag för att anmäla autogiro?
Du kan anmäla autogiro på olika sätt
- , fyll i uppgifterna och skicka till Vallentuna kommun.
- Anmäl via din internetbank.
- Om du har e-legitimation, kan du anmäla autogiro via Bankgirocentralens webbplats.
Är det säkert att fylla i mina personuppgifter på Internet?
Även om upplevelsen kanske är att du befinner dig på vår hemsida så hamnar du, när du klickar på autogiroanmälan, på en webbplats hos Bankgirocentralen. Fönstret som öppnas är en insynsskyddad webbplats (med SSL-kryptering) och är därför helt säker för dig att använda. Tjänsten som tillhandahålls av Bankgirocentralen ligger i linje med deras strikta säkerhetspolicy. Du kan med andra ord fylla i dina uppgifter i lugn och ro utan att riskera att någon får tag i ex ditt kontonummer och personnummer. När du är klar med ditt medgivande hanteras dina uppgifter av Bankgirocentralen, som sedan vidareförmedlar dina uppgifter till Vallentuna kommun. All information hanteras i enlighet med banksekretessen och Personuppgiftslagen.
Hur får jag koll över mina autogiromedgivanden?
Via din internetbank har du full kontroll över dina autogiromedgivanden. Här kan du enkelt anmäla nya uppdrag, avsluta eller ändra medgivanden/betalningsuppdrag.
Hur vet jag vilket belopp som kommer att dras och när?
Vi kommer att avisera om vilket belopp som kommer dras samt vilken dag som pengarna dras från kontot. Aviseringen kommer att se ut som en vanlig betalningsavi, men med skillnaden att det på avin står texten "Makulerat".
Ingen extra avgift tas ut för att betala med autogiro.
När ska jag sluta betala manuellt?
Sluta betala dina räkningar manuellt när du får avier från oss med texten "Makulerat"
Vilket konto kan jag använda för autogirodragningar?
De flesta konton fungerar för autogiro. När du fyller i medgivandeformuläret kan du klicka på mer information kring just din banks olika regler för konton, om du kan ha delat konto med annan person, hur du fyller i kontonummer samt vilka typer av konton som godkänns. Applikationen och informationen kommer från Bankgirocentralen med är modifierad för att passa Vallentuna kommun.
Hur gör jag för att byta kontonummer?
För att byta kontonummer hör du av dig till din bank så hjälper de dig att byta konto på ett smidigt sätt. Du behöver inte ta kontakt med oss för att byta konto, autogirodragningarna kommer att fungera som tidigare, men från ditt nya konto.
Hur gör jag om jag vill betala fler fakturor från Vallentuna kommun med autogiro?
Får du fler fakturor från Vallentuna kommun så måste du ange vilket kundnummer/ fakturor/tjänst som du vill ha autogiro på, det behövs dock bara fylla i ett medgivande.
Vad händer om jag inte har tillräckligt med pengar på förfallodagen?
Finns inte täckning på kontot på förfallodagen så görs ett nytt försök nästa bankdag. Finns det inte tillräckligt med pengar vid andra försöket heller kommer en betalningspåminnelse att skickas ut med posten. Denna får du betala in manuellt.
Hur avslutar jag mitt medgivande?
Ditt autogiromedgivande avslutar du enkelt genom att antingen säga upp det hos Vallentuna kommun via telefon, brev eller mejl, hos ditt lokala bankkontor eller via din Internetbank.