Elavbrott
Elavbrott eller strömavbrott kan inträffa när som helst och kan pågå i flera timmar eller dygn. Allra känsligast är vi på vintern när det är både kallt och mörkt. Har du vad du behöver hemma för att klara ett längre avbrott?
Vid större elavbrott är det mycket som kan påverkas:
- belysningen och elektriska apparater i hemmetvärme
- vatten och avlopp
- telefoni
- betalningssystem, kontaktautomater, banker
- kollektivtrafik
- tllgången till bensin
- sjukvård
- tillgången till mat och andra varor (affärer kan inte hantera betalning, kyl- och frysvaror kan inte hanteras)
Var därför förberedd redan innan strömmen försvinner.
Vad bör jag tänka på om jag drabbas av ett längre strömavbrott?
- Lyssna på din lokalradio, t ex. SR P4 Stockholm. Om du inte har batteridriven radio, använd bilradio. Du kan också lyssna på radio P4 via din mobiltelefon om du har batteri kvar.
- Sätt din mobil i batterisparläge och använd den bara när du måste.
- Håll värmen genom att stänga dörrarna till rum som inte används. Tänd stearinljus och värmeljus.
- Har du öppen spis eller braskamin kan du tända en brasa för att få extra värme.
- Tappa upp vatten i flaskor, dunkar eller liknande eftersom avbrottet kan påverka dricksvattenförsörjning och möjlighet att spola i toaletten.
- Var rädd om kylan i kyl och frys, öppna dessa så sällan som möjligt.
- Om du känner dig orolig för din hälsa eller säkerhet – ring larmnumret 112
- För att det inte ska bli överbelastning när strömmen kommer tillbaka är det viktigt att alla hjälps åt. Dra inte på all el och värme på en gång.
- Hjälp varandra. Se gärna efter om en granne behöver hjälp.
- Ser du någon som far illa eller inte kan ta hand om sig själv, kontakta din kommun. (t.ex. äldre personer, när värme, och el försvinner samt tillgång till mat då blir de snabbt sårbara).
Felanmälan
Det är Ellevio som är kommunens elleverantör, felanmälan är öppen dygnet runt på 020-44 11 00.
Information om strömavbrott direkt i mobilen
Ellevios kunder kan få information om planerade och oplanerade strömavbrott via e-post eller sms direkt till din mobiltelefon. Gå in på Ellevios webbplats och registrera ditt mobiltelefonnummer.
Ersättning vid strömavbrott och försäkringsfrågor
För information om vad som gäller för din hemförsäkring – kontakta ditt försäkringsbolag. Om du har ett elavbrott som varar i minst 12 timmar ska du automatiskt få avbrottsersättning från ditt elnätsföretag. Vänd dig till ditt elnätsföretag (Ellevio) för mer information.