Trygghet och trivsel
Vallentuna kulturskola är en trygg plats att vara på och eleverna upplever att de blir väl bemötta av lärarna på skolan. Eleverna trivs i hög grad och de flesta känner sig trygga på väg till och från sin lektion.
Några fritextsvar (elever) på frågan om hur Vallentuna Kulturskola kan förbättras:
- "Det finns inget man kan förbättra på den här kulturskolan. Den är redan den bästa kulturskolan."
- "Den är redan perfekt."
- "Ni är redan BÄST."
- "Jättebra! Fortsätt så!"
Utveckling, lärande och skapande
En stor andel av eleverna och deras vårdnadshavare upplever att eleverna utvecklas i sitt ämne och att de lär sig mycket under lektionerna. Eleverna upplever att de har möjlighet att påverka innehållet i undervisningen. När det gäller utbudet så är många nöjda med nuvarande ämnen.
I fritextsvaren på frågan "Vad tycker du kan förbättras gällande Kulturskolans lokalisering och lokaler:
- "Lokalerna är jättefina men önskar att det fanns möjligheter att ha lektioner i södra Vallentuna också."
- "Att ha möjlighet at spela fler instrument ute på skolorna skulle underlätta mycket."
- "Vore bra om de låg i anslutning till barnens skola."
- "Idealet vore att all verksamhet låg på samma ställe."
Förslag på förbättringar
De flesta är nöjda med kulturskolan och cirka hälften upplever att Vallentuna kulturskola är den ideala kulturskolan. I enkäten har det kommit förslag på hur kulturskolan kan förbättras. Här nedan är några exempel:
- "Anmäla sig tillsammans med en kompis".
- "Fler platser på populära instrument."
- "Ni borde ha en inriktning på vetenskap, typ som en Science club."
- "Vore fantastiskt om ni i ännu större utsträckning kunde ha undervisning ute på barnens skolor."
Svarsfrekvens
Enkät till eleverna: ca 60 procent.
Enkät till vårdnadshavare: ca 25 procent.
Av eleverna svarar 98 procent att de trivs "helt och hållet" eller "ganska bra" när de är på Vallentuna kulturskola.
Av vårdnadshavarna svarar 96 procent att de är "helt och hållet nöjda" eller "ganska nöjda" med Vallentuna kulturskola som helhet.