Vilka kan få tillstånd för registreringslotterier?
Tillstånd ges till ideella föreningar som i huvudsak ägnar sig åt allmännyttig verksamhet. Föreningen ska vara öppen för alla och ha behov av inkomster från lotterier. När föreningen fått sitt tillstånd/registrering måste föreningen också göra en anmälan om start av lotteri.
När behöver vi registrera lotteriet hos kommunen?
Kommunen kan godkänna registreringslotterier om det sker i riktlinjerna med kapitel 6, 9 § i spellagen.
En förening kan registreras av kommunen och får då arrangera lotterier för högst 33 och 1/3 prisbasbelopp under en femårsperiod.
Registreringslotterier
9 § En sådan juridisk person som avses i 2 §, och som är verksam huvudsakligen inom en enda kommun, får utan licens, men efter registrering hos en kommun, tillhandahålla sådana lotterier som får omfattas av en licens enligt 1 § med undantag för bingo och lokalt poolspel på hästar, om
- lotteriet tillhandahålls bara inom den eller de kommuner där den juridiska personen är verksam,
- lotteriet inte tillhandahålls från en fast försäljningsplats genom ett serviceföretag,
- vinstandelen anges på lottsedlarna, lottlistorna eller på den plats där lotteriet tillhandahålls, och
- det för lotteriet finns en utsedd kontaktperson.
Hur ansöker vi om att registrera lotteriet?
Ni skickar er ansökan om registrering till fritidsförvaltningen, kommun@vallentuna.se.
Ansökan ska innehålla:
- En beskrivining av lotteriet som ni vill anordna, tidsplan, kostnader för lotter och vinstplan.
- Protokollsutdrag med föreningens beslut om vem som är utsedd lotteriföreståndare i föreningen
- Föreningens senaste verksamhetsberättelse med ekonomisk redovisning
- Föreningens stadgar
Är ni osäkra eller har frågor så hör av er till kommun@vallentuna.se.