Godsmagasinet vid Frösunda järnvägsstation renoveras. I slutet av 1990-talet tog Frösunda hembygdsförenings beslut om ett bevarande av magasinet. Föreningen ansökte om pengar för det falsade plåttaket, vilket beviljades hos Länsstyrelsen. Fasadens färgsättning har återskapades med utgångspunkt från gamla färglager som skrapades fram närmast träet. På bilden är plåttaket ännu ej lagt. Målning av byggnaden och takarbetet utfördes ideellt av människor i bygden. Till höger syns Stinsens tvättstuga.
Stationsmiljön i Frösunda, med stationshuset, Stinsens tvättstuga och godsmagasinet är ett mycket väl bevarat exempel på hur det såg ut när järnvägen invigdes och byggnaderna utmed banan stod klara. Det stora godsmagasinet invid rälsen användes av järnvägsbolaget för att förvara styckegods som sedan skulle fraktas vidare med tåg. Godsmagasinet finns redovisat på en järnvägskarta från mitten av 1880-talet och är alltså jämnårigt med Roslagsbanan som invigdes 1885. Byggnaden är unik då Länsstyrelsen inte känner till något motsvarande godsmagasin från denna tid i Stockholms län.

Godsmagasinet i Frösunda renoveras

Godsmagasinet vid Frösunda järnvägsstation renoveras. I slutet av 1990-talet tog Frösunda hembygdsförenings beslut om ett bevarande av magasinet. Föreningen ansökte om pengar för det falsade plåttaket, vilket beviljades hos Länsstyrelsen. Fasadens färgsättning har återskapades med utgångspunkt från gamla färglager som skrapades fram närmast träet. På bilden är plåttaket ännu ej lagt. Målning av byggnaden och takarbetet utfördes ideellt av människor i bygden. Till höger syns Stinsens tvättstuga. Stationsmiljön i Frösunda, med stationshuset, Stinsens tvättstuga och godsmagasinet är ett mycket väl bevarat exempel på hur det såg ut när järnvägen invigdes och byggnaderna utmed banan stod klara. Det stora godsmagasinet invid rälsen användes av järnvägsbolaget för att förvara styckegods som sedan skulle fraktas vidare med tåg. Godsmagasinet finns redovisat på en järnvägskarta från mitten av 1880-talet och är alltså jämnårigt med Roslagsbanan som invigdes 1885. Byggnaden är unik då Länsstyrelsen inte känner till något motsvarande godsmagasin från denna tid i Stockholms län.

Bilden får endast användas för privat bruk. Vid all annan användning kontakta bildarkiv@vallentuna.se.

Ladda ner bilden
Någonting gick fel

Ditt meddelande har nu skickats