Stockholm-Rimbo järnväg 100 år. Egentligen är rätt jubileumsdatum 19 december, då invigdes banan av kung Oscar II. SLJ och hembygdsföreningarna söder om Vallentuna ville hellre fira 100-årsdagen i september. Jubileumståget gick från Östra stationen i Stockholm och vände i Lindholmen, vilket väckte missnöje i de norra kommundelarna i Frösunda-Kårsta.  Där ordnades egna firanden med kaffeservering och mindre utställningar. Här har ångloket NÖJ nr 16 utlånat från  Museiföreningen Stockholms-Roslagens järnvägar, gjort uppehåll vid Vallentuna järnvägsstation 100-åringen firades med tal och musik innan färden gick vidare mot  Lindholmen. Flera år före jubileet samarbetade hembygdsföreningarna längs Roslagsbanan i Dokumnetationsgruppen för Roslagsbanan och bygden  och i samband med jubileet gavs boken Roslagsbanan och bygden ut

Vallentuna järnvägsstation

Stockholm-Rimbo järnväg 100 år. Egentligen är rätt jubileumsdatum 19 december, då invigdes banan av kung Oscar II. SLJ och hembygdsföreningarna söder om Vallentuna ville hellre fira 100-årsdagen i september. Jubileumståget gick från Östra stationen i Stockholm och vände i Lindholmen, vilket väckte missnöje i de norra kommundelarna i Frösunda-Kårsta. Där ordnades egna firanden med kaffeservering och mindre utställningar. Här har ångloket NÖJ nr 16 utlånat från Museiföreningen Stockholms-Roslagens järnvägar, gjort uppehåll vid Vallentuna järnvägsstation 100-åringen firades med tal och musik innan färden gick vidare mot Lindholmen. Flera år före jubileet samarbetade hembygdsföreningarna längs Roslagsbanan i Dokumnetationsgruppen för Roslagsbanan och bygden och i samband med jubileet gavs boken Roslagsbanan och bygden ut

Bilden får endast användas för privat bruk. Vid all annan användning kontakta bildarkiv@vallentuna.se.

Ladda ner bilden
Någonting gick fel

Ditt meddelande har nu skickats