Vinnare av Europeiska kvalitetsutmärkelsen i språk
Vallentuna gymnasium är vinnare av Europeiska kvalitetsutmärkelsen i språk för sitt bidrag som bestod av projektet "Text is an Expression of Identity".
Bidraget kommer i samband med utmärkelsen att belönas med 33 000 kronor som kan användas för fortsatt stöd för projektet.
– Det är verkligen roligt att få utmärkelsen och vi är väldigt stolta över vårt fina samarbete med Butler University College of Education i USA. Kombinationen språk och teknik är väldigt spännande och bidrar till att minska avstånd och bygga broar mellan människor. Det är fantastiskt att få arbeta med det, säger Angelica Granqvist, språklärare på gymnasiet.
Juryns motivering
Vallentuna gymnasium får Europeiska kvalitetsutmärkelsen för språk för sitt projekt "Text as an Expression of Identity".
Projektet bygger på ett samarbete mellan Vallentuna gymnasium och Butler University College of Education, Indianapolis, USA, där såväl elever och studenter som lärare och professorer har kommit i kontakt via webbsamtal.
Syftet med projektet är att stärka elevernas identitet som självständiga individer i en global värld av digitala verktyg, som ger stora möjligheter till språk- och kommunikationsutveckling.
Genom att arbeta med faktiska mottagare ökar elevernas motivation. Det utvecklar deras språkliga och interkulturella kompetens och gör lärandet attraktivt för eleverna.
Fokus ligger på kommunikation. Alla språk som fungerar i sammanhanget används som resurser, även om engelskan utgör grunden för interaktionen.
Förutom de rent färdighetsrelaterade kunskaper som eleverna utvecklar, hjälper projektet till att riva murar och skapa nya och mer realistiska bilder av hur det kan vara att leva i ett annat land, oavsett om det är på västra eller östra sidan om Atlanten. På så vis är projektet ett lärande exempel på hur globaliseringens möjligheter kan användas i skolan för att minska avstånden i världen på ett såväl bildligt som konkret sätt.