Olympiaskolan utforskar digital teknik och rörelse genom projektet Digiparks
I det nystartade projektet Digiparks vill Olympiaskolan utforska hur man genom digital teknik kan skapa mervärde på olika fysiska platser på skolan, med syfte att främja rörelse och öka förutsättningarna för alla elever att delta på sina villkor. Projektledare för Digiparks är Ahmed, tillsammans med läraren och programmeraren Jesper. I projektgruppen deltar även Olympiaskolans lärare i idrott- och hälsa, Rigmor, samt Cilla och Anthon som arbetar på fritids.
Ahmed har tidigare arbetat med utformandet av Snapptunafältet och Riskful Play i kommunen och grundidén för Digiparks uppstod just i samband med ett arbetsmöte för skapandet av Snapptuna Kreativitetspark.
Projektet Digiparks genomförs med stöd av Allmänna arvsfonden och pågår år 2024-2026. Vi passade på att ställa några frågor till Ahmed, Jesper och projektgruppen på Olympiaskolan för att lära oss mer om projektet, deltagarnas olika roller och förväntningar.
Ahmed och Jesper, berätta, vad är Digiparks?
Ahmed: Genom projektet Digiparks vill vi skapa en innovativ mötesplats där digital teknik och fysisk aktivitet samverkar för att skapa tillgänglig och engagerande fysisk aktivitet. Vi vill bidra till folkhälsa för alla, oavsett ålder, bakgrund eller fysiska förmågor. Genom att förena teknik med traditionell sport öppnar vi upp för nya sätt att röra sig, leka och utmana sig själv i en hållbar och inkluderande miljö.
Jesper: Min roll i projektet är att ha koll på det tekniska. Jag ser bland annat över vad det finns för olika tekniker idag och hur kan vi använda dem i olika miljöer för att uppmuntra barn och ungdomar till rörelse på fritiden. Dessutom utforskar vi hur vi kan koppla detta till läroplanens centrala innehåll och kunskapsmål i skolan, främst i idrott- och hälsa men även i kreativa ämnen.
Ahmed: Projektet genomförs i samverkan med kommuner, skolor, fritidsverksamheter och ideella aktörer. Målet är att ta fram en metod för hur man med hjälp av digital teknik kan skapa ett mervärde på fysiska platser, som lekplatser, skolgårdar och spontanidrottsplatser. Metoderna, som kommer att utvecklas i samråd med bland annat Olympiaskolans elever, lärare och fritidspersonal, kommer sen att samlas i en guide för att inspirera andra skolor och verksamheter.
Ahmed: Vi är väldigt glada att Olympiaskolan valt att delta i det här projektet. Jag och Jesper känner oss alltid välkomna till skolan och upplever att det finns ett fint engagemang från alla vi möter!
Ett fritidspass där elever fick uppleva VR (virtual reality) och AR (augmented reality)
Projektet Digiparks drog igång höstterminen 2024 och Olympiaskolan har redan hunnit med några spännande pass med Ahmed och Jesper. Nu i oktober deltog Ahmed och Jesper under ett fritidspass där eleverna aktiverades på olika sätt genom VR (virtual reality) och AR (augmented reality) i olika spel och upplevelser som uppmuntrade till rörelse. Passet uppmuntrade till fysisk aktivitet genom att kombinera traditionell rörelse (fritidsaktivitet) med digitala och interaktiva lösningar, vilket kan vara ett sätt att väcka intresse för rörelse för barn och unga. Ett av barnen uttryckte exempelvis efter en av VR-upplevelserna: "Jag är höjdrädd men det kändes inte läskigt att åka berg och dalbana". Under passet varvades aktiviteter som krävde fysisk aktivitet med upplevelser där man kunde sitta koncentrerad.
Rigmor, Anthon och Cilla – vad ser ni fram emot mest med Digiparks?
Rigmor: Redan innan terminsstart fick vi medarbetare på Olympiaskolan en kittlande försmak av Ahmed och Jesper om vad det kan innebära att koppla ihop ny spännande teknik med traditionell undervisning i idrott och fritidsverksamhet. Under en konferensdag fick vi möjlighet att prova olika tekniska lösningar och anpassningar, vilket var mycket uppskattat. Mina förhoppningar med Digiparks är att digitala och interaktiva lösningar kan stimulera våra elever till lustfylld rörelse och ökad fysisk aktivitet. Att använda digitala hjälpmedel och inslag kan göra stor skillnad, särskilt för de elever som inte har en naturlig relation till idrott och rörelse. Då kan en digital upplevelse skapa nyfikenhet och locka eleven till att aktivt delta, våga prova och på så sätt skapa ökad rörelseglädje och bidra till en mer inkluderande lärmiljö, vilket är fantastiskt bra!
Cilla och Anton: Vår roll i projektet är bland annat att vara länken mellan projektledarna Ahmed och Jesper, skolan och eleverna. Vi stöttar, inspirerar och motiverar eleverna att prova på de olika aktiviteter och workshops som Digiparks erbjuder oss. Tillsammans med Ahmed och Jesper bollar vi idéer och tankar och utvärderar genomförda aktiviteter. Vi är också en viktig del i elevernas upplevelser genom att hjälpa, stötta, vara lyhörda och hjälpa till att föra deras talan. Vi är så stolta över att vår skola får vara en del i det här projektet. Det är väldigt spännande och det ska bli kul att se hur det utvecklar sig!
Vi ser fram emot det fortsatta arbetet med Digiparks och är så glada att Olympiaskolans elever och medarbetare får vara med i det här spännande projektet. Fortsättning följer!