Vårt närvaroarbete
Varför är närvaro viktigt i skolan?
En fullgjord skolgång är den enskilt viktigaste skyddsfaktorn för att en ungdom ska klara sig bra i sitt framtida liv. Det är mycket betydelsefullt att våra elever närvarar i skolan och därför arbetar vi aktivt och systematiskt för att främja skolnärvaro.
För att främja skolnärvaro är det viktigt att våra elever upplever delaktighet och trivs i skolan. Ett skolklimat som präglas av trygghet och arbetsro bidrar till ökad skolnärvaro. I Vallentuna kommun har vi en kommungemensam närvarorutin som alla de kommunala grundskolorna och den anpassade grundskolan arbetar efter.
I Sverige råder skolplikt, vilket är både en rättighet och en skyldighet. Barnets hemkommun, skolan och barnets vårdnadshavare har ett gemensamt ansvar för att barnets skolplikt uppfylls. Skola och hem behöver samarbeta i det närvarofrämjande arbetet, för att skapa goda förutsättningar för barnets skolgång. Det är dock barnets vårdnadshavare som har det övergripande ansvaret för att barnet kommer till skolan.
Vad är en kommungemensam riktlinje?
En kommungemensam riktlinje är en typ av styrdokument som används för att garantera enhetlighet och kvalitet i utförandet av ärende av särskild natur. Dessa riktlinjer är gemensamma för hela kommunen och följs av alla dess avdelningar och enheter. Riktlinjerna är med till att skapa en tydlig bild om vad som ska göras inom ett visst område, vem eller vilka som ansvarar för uppgifter och när det ska vara klart och följas upp.
Våra kommungemensamma rutiner för närvaroarbete
De kommungemensamma rutinerna för grundskolans närvaroarbete har som syfte att aktivt arbeta främjande och förebyggande med att stärka närvaron i skolan. De kommungemensamma rutinerna ska göra möjligt arbetssätt som underlättar för skolpersonal och skolledning att uppmärksamma både generell och problematisk frånvaro. Varje skola har även egna lokala rutiner som mer precist beskriver arbetet på den enskilda skolan. Nedan kan du läsa mer om det främjande, förebyggande och åtgärdande närvaroarbetet.