Bakgrund
Den europeiska livsmedelssäkerhetsmyndigheten (EFSA) fastställde år 2020 hur mycket PFAS-ämnen människor kan få i sig utan att det utgör en risk för hälsan. Baserat på detta har Livsmedelsverket beslutat att det nya gränsvärdet för dricksvattenproducenter (2§ & §3 LIVSFS 2022:12)? ska vara 4 nanogram per liter vatten (ng/l) för PFAS4 och 100 ng/liter för PFAS 21. Gränsvärdena är lågt satta och tar höjd för alla PFAS-ämnen som vi människor får i oss, från exempelvis mat och annat som finns i samhället, under en hel livstid.
Det nya gränsvärdet börjar tillämpas 2026, men är ett riktvärde redan idag. De mängder av PFAS vi vanligtvis får i oss via mat och dricksvatten orsakar inte akuta hälsoproblem, men ämnena lagras länge i kroppen och kan ge hälsoeffekter på lång sikt.
Detta är PFAS
PFAS, som är en förkortning av Per- och polyfluorerade alkylsubstanser, är ett samlingsnamn för en grupp organiska ämnen som består av en kolkedja där väteatomerna helt eller delvis är utbytta mot fluoratomer. PFAS är svårnedbrytbara ämnen och besvärliga att rena mark och vatten från. Många PFAS-ämnen misstänkts vara skadliga för människan, några har belagda hälsoskadliga effekter. Mer forskning behövs för att förstå hur människor i detalj påverkas av olika PFAS-ämnen.
PFAS har funnits sedan 1950-talet och har på grund av sina många användningsområden fått stor spridning i miljön. Bland annat stöter PFAS bort smuts, fett och vatten vilket har lett att det används i allt från stekpannor och spolglans till bilvax och funktionskläder, men även i produkter som hudkrämer, smink och livsmedelsförpackningar. Idag är PFAS ett globalt problem och PFAS återfinns i stora delar av ekosystemet, till exempel i sjöar, regnvatten, dricksvatten och i våra kroppar.
Riktvärde respektive gränsvärde, samt aktuellt läge
Riktvärde är det värde som produkttillverkare, myndigheter, kommuner och andra aktörer siktar på att uppnå för att nå gränsvärdesmål. Gränsvärde är ett lagstadgat värde som gäller för dricksvattenproducenter och som ska vara uppnått vid en given tidpunkt.
Enligt Livsmedelsverkets föreskrifter om dricksvatten (LIVSFS 2022:12) finns det två gränsvärden som dricksvattenproducenter behöver förhålla sig till. PFAS 4: 4 ng/liter och PFAS 21: 100 ng/liter. Från 1 januari 2026 blir dessa värden juridiskt bindande för dricksvatten. Under övergångsperioden fram till 1 januari 2026 kan gränsvärdena för PFAS 4 och PFAS 21 användas som riktvärden för när dricksvattenproducenter behöver vidta åtgärder.
Gränsvärdet för PFAS 4 omfattar de ämnen som ingår i Efsas hälsobaserade riktvärde (PFOA, PFNA, PFOS och PFHxS) och gränsvärdet för PFAS 21 omfattar PFAS 4 samt PFBA, PFPA, PFHxA, PFHpA, PFDA, PFUnDA, PFDoDA, PFTrDA, PFBS, PFPS, PFHpS, PFNS, PFDS, PFUnDS, PFDoDS, PFTrDS och 6:2 FTS.
Förekomst av PFAS i Sverige och världen
En av de största utsläppskällorna av PFAS som identifierats i Sverige och utomlands är från brandskum vid brandövningsplatser. Utsläpp från reningsverk och avfallsförbränning samt läckage från deponier är andra källor.
Förekomst av PFAS i Vallentuna kommun
Vallentuna kommuns miljöavdelning utförde provtagning av dricksvattenbrunnar i områdena Olhamra kvarn-Hyddan-Manlöten-Asplunda samt Syrenelund våren 2024. Efter analys kunde det konstateras att fem brunnar hade PFAS-värden över riktvärdet.
Nu finns ett kontrollprogram för fastigheterna i Olhamra kvarn-Hyddan-Manlöten som innebär att förekomsten av PFAS följs upp varje halv- eller helår. Senaste status är att 4 av dessa har halter över riktvärden. SSBF ansvarar för den provtagningen.
Brunnarna med dricksvatten där PFAS uppmäts ligger i nära anslutning till brandövningsplatsen i Okvista. Den utredning som gjorts visar att det finns tre olika föroreningsstrukturer i området. De fastigheter som ligger öster och sydost om övningsanläggningen har en struktur som liknar den på brandövningsanläggningen i området. De fastigheter som ligger söder om anläggningen och nordväst om anläggningen har en annan föroreningsstruktur i sina brunnar. PFAS-föroreningarna kan alltså komma från flera källor då det i närheten av brunnarna tidigare funnits en deponi där det bland annat har hanterats miljöfarligt avfall, samt ett industriområde där aktiviteter av olika slag har ägt rum i många decennier. Utredningsarbetet fortskrider.
Variationer i uppmätta värden
De PFAS-halter som har uppmätts i vissa enskilda dricksvattenbrunnar i området Okvista har varierat något, vilket är naturligt eftersom koncentrationen av PFAS i brunnar kan påverkas av flera faktorer, som till exempel nederbördsmängd och utifrån hur föroreningar rör sig i mark och grundvatten. För de enskilda brunnar som ligger i det påverkade området följs PFAS-värdena regelbundet upp via ett kontrollprogram där mätfrekvensen bestäms utifrån respektive brunns mätresultat.
Undersökningar och åtgärder i Okvista
Sedan början av 2024 har ett flertal undersökningar och åtgärder genomförts, främst i anslutning till brandövningsplatsen. Bland annat genomförs regelbundna PFAS-mätningar i dricksvattenbrunnar enligt ett särskilt kontrollprogram, samt utökade mätningar av PFAS-nivåer i ytvatten och grundvatten i syfte att kartlägga den förorening som kunnat härledas till brandövningsplatsen. Storstockholms brandförsvar (SSBF) har även skickat förorenat vatten på destruktion samt grävt upp förorenade cisterner, rör och grusmassor som också skickats på destruktion i syfte att förhindra fortsatt urlakning av befintlig förorening på övningsområdet.
Jag har egen brunn - ska jag lämna in vattenprover för att testa PFAS?
Bor du i närheten av en tidigare brandövningsplats eller om brandsläckning med skum har skett i närheten kan ibland PFAS vara relevant att analysera för. Rådgör gärna med laboratoriet eller miljöavdelningen på samhällsbyggnadsförvaltningen på Vallentuna kommun om du behöver råd kring vilka analyser du ska göra.
Anslutning till VA-nät för invånare med högre PFAS-värden
Kan kommunen erbjuda gratis anslutning till VA-nätet för de kommuninnevånare som har en högre mängd PFAS i sina dricksvattenbrunnar än vad Livsmedelsverket satt som kommande gränsvärde för dricksvattenproducenter?
Nej. Det saknas stöd i lagstiftningen för att kommunen med skattemedel ska finansiera inrättandet av en allmän VA-anläggning. Kommunen är skyldig att följa likställighetsprincipen som anger att kommunen inte får särbehandla enskilda kommuninvånare framför andra, då agerar kommunen i strid med lagen. Kommunen har således ingen möjlighet att finansiera anslutningsavgift till kommunalt VA.
Hur ser PFAS-värden ut för det kommunala vattnet?
Idag är det företaget Norrvatten som producerar det kommunala dricksvatten i Vallentuna kommun. Görvälnverket där Norrvatten hämtar dricksvatten har PFAS4-halter under det kommande gränsvärdet. Under 2024 var medelvärdet för PFAS4 3,1 ng/l. Den högsta uppmätta halten PFAS4 var 3,3 ng/l och den lägsta uppmätta halten 2,5 ng/l. Norrvatten använder idag flotationsprocessen, som införts för att höja vattenverkets kapacitet, även för att minska halterna av PFAS. Mer information om Norrvatten och PFAS här.
Vad kan jag göra själv om jag har PFAS i mitt dricksvatten?
Vatten med halter under riktvärdet går bra att använda som vanligt. Vatten med halter över riktvärdet går bra att använda som duschvatten. Livsmedelsverket jobbar idag med en vägledning om hur man ska tänka runt bevattningar av odlingar, men den är för närvarande inte klar. Mer information om hur Livsmedelsverket ser på överskridna rikt- och gränsvärden och nödvattenförsörjning finner du på myndighetens webbplats.
Vilka åtgärder vidtar kommunen – och varför tar det så lång tid?
För att kunna ta ställning till olika typer av åtgärder måste föroreningens utbredning, spridningsvägar och avgränsning först mätas och kartläggas noggrant. Det är ett tidskrävande arbete som består av många moment och som ofta förutsätter särskild utrustning och samordning mellan olika typer av kompetenser. Här ingår allt från grävmaskinister och rörfilmare till projektledare, laboratoriepersonal och analytiker, och arbetets inriktning styrs hela tiden av ny information som tillkommer i takt med att arbetet fortskrider. Arbetet kompliceras av att det finns flera gamla föroreningar och potentiella föroreningskällor i området, samt att vissa mätningar inte kan göras under exempelvis vintern då marken är frusen. Flera åtgärder har även vidtagits, till exempel bortforsling och destruktion av förorenat vatten och förorenade installationer på SSBF övningsområde.
Hur ser ansvarsfördelning ut mellan kommun, myndigheter och företag?
Vallentuna kommuns ansvar är att säkerställa att verksamhetsutövare som kan tänkas bidra till PFAS-föroreningen arbetar enligt gällande lagstiftning, både vad gäller att förhindra eventuell spridning och att utreda tidigare förorening. Även Länsstyrelsen har ett liknande ansvar för vissa verksamheter i området.
Kommer Storstockholms brandförsvar att öva brandsläckning på Okvista igen?
Under det initiala utredningsskedet pausades all övning i brandsläckning på Okvista. I takt med att bilden av föroreningarna i området har börjat klarna och att flera åtgärder nu har vidtagits (och vidtas) för att förhindra fortsatt urlakning av tidigare föroreningar på övningsområdet så förbereds anläggningen även för fortsatt övningsverksamhet med brandsläckningsmoment. Kommande övningar i brandsläckning kommer dock inte att påbörjas förrän alla nödvändiga och förberedande undersökningar och åtgärder är klara. Utifrån att SSBF inte längre använder brandskum med tillsatt PFAS i sin verksamhet så kommer brandskum med tillsatt PFAS heller inte att användas under övningar på Okvista.
Vad händer nu?
Under 2025 fortsätter Storstockholms brandförsvar (SSBF) arbetet med att kartlägga och avgränsa sin del av föroreningen, samt säkerställa att övningsanläggningen på Okvista lever upp till gällande miljökrav, utan risk för att ny PFAS tillförs till övningsområdet. Under senvinter och vår 2025 arbetar man bland annat vidare med att utreda övningsanläggningens rörsystem, inklusive brunnar och system för dagvatten. Vallentuna kommuns miljöavdelning är tillsynsmyndighet och följer upp brandförsvarets arbete för att säkerställa en effektiv hantering av situationen. Det arbetet inbegriper bland annat att ta hjälp av Statens geotekniska institut (SGI) för att bedöma situationen och se om SSBF behöver utöka sin utredning. Miljöavdelningen planerar vidare för en inventering av företagen i Okvistaområdet som ska ske under våren 2025. Gatu- och parkavdelningen vid Vallentuna kommun arbetar med att se över status för Okvistadeponins täckning för att se om det finns något där som behöver åtgärdas. Detta arbete befinner sig för närvarande på planeringsstadiet.