Vad har jag för ansvar i en dricksvattenkris?
- Du är skyldig att/behöver reducera din vattenförbrukning enligt kommunens anvisningar.
- Du ansvarar för att skaffa vattendunkar eller andra kärl, samt att hämta och transportera dricksvatten från nödvatten-/tappställe för eget behov.
- Företag som har behov av vatten för produktionen ansvarar vid allvarlig vattenbrist, och när nödvattenplanen är aktiverad, själva för anskaffning av behövlig mängd. För övrigt behov används dagvatten eller sjövatten.
- Verksamheter som har behov av tryckhållning i egna fastighetsinterna system ansvarar själva för eventuell förberedelse för detta.
Vattenbehov för toaletter, tvättning och hygien m.m. kan hämtas från andra källor såsom sjöar, bäckar, trädgårdstunna, damm eller pool.
Förbered dig för en händelse där kvalitet och tillgång till vatten påverkas, exempelvis genom att förvara en lämplig mängd vatten i din bostad, till exempel i form av fyllda flaskor eller vattendunkar.
Hur mycket vatten bör jag ha hemma för egen beredskap?
Du bör räkna med att det går åt tre till fem liter dricksvatten per vuxen per dygn. Tänk även på att ha dricksvatten till dina husdjur.
Läs mer om egen beredskap när det gäller dricksvatten på krisinformation.se.
Dricksvatten vid kris på krisinformation.se
Hur får jag information om när och var jag kan hämta dricksvatten?
Var platser för nödvatten upprättas kommuniceras av Roslagsvatten till allmänheten (t ex via deras webbplats, sms-tjänst) men även genom kommunens webbplats, samt vid behov andra digitala och analoga kommunikationskanaler kommunen förfogar över.
Kommunen kan också aktivera VMA (Viktigt meddelande till allmänheten). VMA består av meddelanden i radio, tv samt mobiltelefoner. Det kan ibland kan föregås av utomhussignalen ”Viktigt meddelande”.
Analog information kan innebära affischering på anslagstavlor, vid trygghetspunkter, samt muntlig information hos kontaktcenter.
Vad är nödvatten?
Om det normala vattenledningsnätet inte kan användas, behöver dricksvatten delas ut på annat sätt. Detta dricksvatten distribueras genom att vi ställer ut vattentankar eller öppnar tappställen på lämpliga platser. Du behöver ha med eget kärl att hämta vattnet i.
Vad är en nödvattenplan?
Nödvattenplanen ska skapa goda förutsättningar för att förse kommunens invånare med vatten om krisen skulle vara framme.
Planen beskriver bland annat ansvarsförhållanden mellan kommunen och Roslagsvatten, var vattentankar kan ställas ut och hur mycket vatten som ska distribueras beroende på hur långvarigt vattenavbrottet är.
Nödvattenplatserna har utsetts med hänsyn till samhällsviktig verksamhet samt behovet hos allmänheten och civilsamhället.
När börjar nödvattenplanen gälla?
Roslagsvatten ansvarar för att göra bedömningen när nödvattenplanen ska aktiveras.
Vilket ansvar har kommunen i en dricksvattenkris?
Vallentuna kommun ansvarar, i samråd med Roslagsvatten, för att prioritera vilka platser för tappställen på ordinarie vattenledningsnät som ska användas, samt på vilka platser nödvattentankar ska ställas upp.
Vem ansvarar för att transportera nödvattentankarna?
Roslagsvatten ansvarar för att nödvattentankarna transporteras och ställs upp på plats och att tankbilar därefter kontinuerligt sköter påfyllning av tankarna.
Roslagsvatten upprättar även de tappställen på ledningsnätet som blir aktuella och möjliga.