Förbered din ansökan om tillfällig vistelse i tid
Inför vistelse i Vallentuna kommun behöver samtliga underlag komma in i god tid, senast 2 veckor innan vistelsen. Detta för att utförarna ska få en möjlighet att planera in insatserna.
Hemtjänst
Beställning ska göras via beställningsblankett "Beställning av hemtjänstinsatser vid tillfällig vistelse i Vallentuna Kommun" som du hittar längre ner på denna sida.
Skicka in din ansökan
Beställning, Aktuell utredning, bedömning och beslut ska bifogas och skickas till kommunen på följande adress:
Vallentuna Socialförvaltningen
Äldreenheten
186 86 Vallentuna
Inkorrekt ifyllda blanketter och/eller saknade uppgifter i underlaget kan fördröja uppstart av insatserna.
Kundval
I Vallentuna kommun finns kundval inom hemtjänsten vilket betyder att kund utöver kommunens hemtjänst kan välja mellan privata företag.
Läs mer om vilka hemtjänstutförare det finns i Vallentuna genom att klicka på länken: Hemtjänstutförare i Vallentuna.
Fakturering hemtjänst
Vallentuna kommun fakturerar bosättningskommunen, månadsvis i efterskott enligt den ersättningsmodell som finns i bosättningskommunen. Bosättningskommunen debiterar kund för hemtjänstavgift.
Hemsjukvård
Under vistelsen är du/din hemkommun ansvarig för att se till att mediciner, läkemedelslistor etc. finns medskickat så det räcker under hela vistelsen. Kontakta din vårdkontakt i hemkommunen för svar på dessa frågor.
Hjälpmedel
Om hjälpmedel behövs för att kunna utföra hjälpinsatser under din vistelse i Vallentuna kommun, så som till exempel rullstol, rullator, säng eller lift är du själv ansvarig för att dessa finns. Kontakta din vårdkontakt i hemkommun för svar på dessa frågor.
Ersättning Hemtjänst
För att ta del av Vallentuna kommuns hemtjänstpeng, klicka på nedan länk:
Se ersättning hemtjänst