Start / Omsorg och hjälp / Ekonomisk stöd och rådgivning / Ekonomiskt bistånd, försörjningsstöd

Ekonomiskt bistånd, försörjningsstöd

Om du inte har möjlighet att försörja dig eller din familj kan du ansöka om ekonomiskt bistånd.

Ekonomiskt bistånd är en tillfällig hjälp och du måste aktivt göra det du kan för att så snart som möjligt klara av din ekonomi på egen hand. Biståndet består av försörjningsstöd (tidigare kallat socialbidrag) samt bistånd till livsföringen i övrigt. 

När du gör din ansökan kan du fylla i vilka delar du behöver ekonomiskt stöd i. Du ansöker om ekonomiskt bistånd månadsvis, det vill säga en gång per månad.

Är det första gången du ska ansöka klickar du på rubriken "Första gången du ansöker" här nedan. Har du tidigare ansökt om ekonomiskt bistånd kan du klicka på rubriken "Ansök direkt (e-tjänst)" för att komma till vår e-tjänst. Vill du göra en provberäkning av vilket belopp du kan få kan du klicka på rubriken Provberäkna försörjningsstöd.

Lathund för e-ansökan 

Är du osäker på hur du ansöker om ekonomiskt bistånd via vår e-tjänst, kan du ta del av vår lathund. Lathunden finns även i kortfattad version.

Arbetssökarlista ska bifogas till ansökan

Från och med ansökan för februari 2021 ställs det ett tydligare arbetssökarkrav. Kravet är att du ska söka minst 30 arbeten i månaden, utspritt på månadens alla dagar. Du ska söka arbeten vilka du har en verklig chans att få. Du behöver sedan styrka detta genom att fylla i en arbetssökarlista. Tillsammans med arbetssökarlistan ska du även bifoga kopia på e-postmeddelandet du fått tillbaka från arbetsgivaren. Det vill säga bekräftelsen du får att din ansökan om tjänsten tagits emot.

Har du sökt ett arbete genom att besöka en arbetsplats ska du styrka namn på den du lämnat ditt CV till. Du skriver in detta i arbetssökarlistan. Du behöver fortfarande skicka in din aktivitetsrapport till Arbetsförmedlingen mellan den 1:a och 14:e varje månad för att säkerställa att du inte går miste om ersättningar.

 

Arbetssökarlista

Du hittar arbetssökarlistan här: 

Instruktionsfilmer om hur du ansöker om ekonomiskt bistånd

För att aktivera filmens undertexter så klickar du på ikonen som ser ut så här Ikon. Du hittar den i det grå fältet längst ner på respektive film.

Vill du lämna in synpunkter eller klagomål?

Klicka på länken "Lämna din synpunkt" för att anmäla fel, lämna synpunkter och klagomål så bidrar du till Vallentuna kommuns förbättringsarbete. 

Du kan rapportera allt från bemötandet från din handläggare till hur maten smakar på ditt boende. 

Du kan även ladda ner appen för vår felanmälan i App Store eller Google Play om du hellre använder mobilen. Sök på "Vallentuna felanmälan".

Lämna din synpunkt

Gör felanmälan eller lämna synpunkt

Kontaktuppgifter

Mottagningstelefon

Vuxen- och funktionsvariation

Mottagningstelefonen är din första kontakt när du vill ansöka om stöd inom socialtjänstlagen eller LSS.

Telefon: 08-587 850 00 (via kommunens kontaktcenter)

Mottagningstelefonens telefontider är: 

Måndag kl. 13–15
Tisdag kl. 9–11
Torsdag kl. 9–11
Fredag kl. 9–11

Ekonomiskt bistånd

Har du blivit tilldelad en socialsekreterare/handläggare inom ekonomiskt bistånd kan du ringa personen under telefontiden: 

Måndag: kl. 13–14
Tisdag-Fredag: kl. kl. 9–10. 

LSS

Har du blivit tilldelad en socialsekreterare/handläggare inom LSS kan du ringa personen under telefontiden: Måndagar kl. 10-11 samt onsdagar kl. 13-14.

Socialpsykiatri och Missbruk

Har du blivit tilldelad en socialsekreterare/handläggare inom socialpsykiatri har du möjlighet att ta kontakt via socialsekreterarens/handläggarens direktnummer.

Socialjour

Sociala jouren hanterar akuta sociala problem utanför kontorstid. 
Socialjourens telefonnummer är: 08 – 410 200 40

Måndag–Torsdag: kl. 16.30–02.00
Fredag: kl. 15.00–02.00
Helger: kl. 16:00–02.00

Tid utanför kontorstid samt när socialjouren har stängt, ring 112.

Någonting gick fel

Ditt meddelande har nu skickats