Synpunkter och klagomål mot utbildning
Du som har ett klagomål mot utbildning inom kommunal förskola, grundskola och gymnasium kan vända dig direkt till verksamheten eller huvudmannen (kommunen).
Inkomna synpunkter och klagomål ger Vallentuna kommun möjlighet att förbättra verksamheten. Det är viktigt att vi får kännedom om synpunkter och klagomål för att vi ska kunna fortsätta arbetet med att utveckla våra förskolor och skolor. De är även viktiga i vårt arbete med att ta tillvara barn och elevers rättigheter.
En synpunkt är en viktig återkoppling från vårdnadshavare och från allmänheten. De bidrar till att förstärka det som fungerar bra och kan innebära att goda exempel sprids. Barn- och ungdomsförvaltningen sammanställer synpunkter och dessa används som en del i kvalitetsarbetet för kommunala och fristående förskolor och skolor inom Vallentuna kommun.
Klagomål innebär att någon klagar på att verksamheten inte uppfyller de krav som anges i lag och vill att eventuella brister ska rättas till. Enligt skollagen ska kommunen som huvudman ta emot och utreda klagomål för de kommunala verksamheterna.
Följande gäller för hanteringen av synpunkter och klagomål
- Alla synpunkter och klagomål tas om hand
- Ett gott bemötande
- En snabb handläggning och återkoppling
- En likvärdig handläggning som följer gällande lag och kommunens servicepolicy